‘Nog maar een heel klein deel van de Nederlandse export gaat naar Azië, Afrika en Zuid-Amerika, terwijl daar wel meer dan de helft van de economische groei vandaan komt. Ik wil samen met u zorgen dat Nederland op die plaatsen een goede marktpositie krijgt.’
Dat zei minister Lilianne Ploumen voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking woensdag tegen een zaal vol ondernemers in de Jaarbeurs in Utrecht in het kader van de Week van de Ondernemer.
‘Niet ieders dienst of product is geschikt voor internationalisering, maar als u de ambitie hebt, of kansen ziet, hoop ik dat u zich niet laat afschrikken’, zei Ploumen. Zij wees de ondernemers op de mogelijkheden voor ondersteuning door ambassades, consulaten Netherlands Business Support Offices en handelsmissies. Ondernemers die zich willen oriënteren kunnen terecht op internationaalondernemen.nl.
Speciaal voor ondernemers die in lage- en middeninkomsenslanden aan de slag willen werd woensdag de portal ondernemeninontwikkelingslanden.nl gelanceerd. Hier hebben de leden van branchevereniging voor internationale samenwerking Partos, VNO-NCW, MKB Nederland en het ministerie van Buitenlandse Zaken hun kennis bijeengebracht.
Minister Ploumen en minister Kamp van Economische Zaken werken aan een plan voor de internationalisering van het MKB. Daarbij betrekken ze organisaties als MKB-Nederland, werkgeversorganisatie VNO-NCW, de topsectoren en bedrijven in de Dutch Trade Board. Internationaal opererende middelgrote bedrijven doen het beter in vergelijking met bedrijven die uitsluitend op de Nederlandse markt gericht zijn. MKB-ers zorgen voor bijna twee derde van de Nederlandse export. Dat is een groter aandeel dan van het MKB in onze buurlanden.
Bron: Rijksoverheid.nl