Nederlanders betalen steeds vaker contactloos met hun betaalpas of mobiele telefoon. Sinds de uitrol van contactloos betalen begin dit jaar hebben er 3 miljoen transacties plaatsgevonden. Vooral snelheid en gemak spreken consumenten en ondernemers aan.
Begin oktober kon er op bijna 47.000 betaalautomaten contactloos worden betaald. Dit aantal zal de komende maanden alleen maar stijgen. Vooral ondernemers, waar snelheid aan de kassa gewenst is, vervangen hun huidige pinautomaat voor een automaat waarop ook contactloos betaald kan worden. Daarnaast is de uitfasering van Chipknip per 1 januari 2015 voor veel ondernemers in de catering en vending branche een reden om contactloos betalen in te voeren.
Inmiddels zijn er bijna 7 miljoen betaalpassen en mobiele telefoons in omloop waarmee consumenten contactloos kunnen betalen. Banken en marktpartijen verwachten dat dit aantal snel verder zal groeien. Bedragen tot en met 25 euro kunnen gemakkelijk contactloos worden betaald omdat hier geen pincode voor nodig is. Bij bedragen boven de 25 euro wordt een pincode gevraagd.
‘Pinnen, ja graag’
Met de vorig jaar gelanceerde campagne ‘Pinnen, ja graag’ wordt de sterke voorkeur van ondernemers voor betalingen met pin, ook bij kleine bedragen, onder de aandacht gebracht. Want hoewel de meeste Nederlanders denken dat ze kleinere zaken een plezier doen met cash is het tegendeel waar. In de commercial van ‘Pinnen, ja graag’, die van 6 oktober tot en met 19 oktober te zien is op televisie, laten we nu ook zien dat je steeds vaker contactloos kan betalen.
De pincampagne is een initiatief van Betaalvereniging Nederland, Stichting Bevorderen Efficiënt Betalen, banken, koepelorganisaties, Maestro en VPAY. De initiatiefnemers hopen dat consumenten meer gaan pinnen of contactloze betalingen doen.
Bron: Betaalvereniging Nederland