Woonkwartier vindt het belangrijk dat betalingsachterstanden niet oplopen.
Dat is in het belang van de corporatie, maar vooral in het belang van huurders. Zo worden onnodige kosten van een deurwaarder of incassobureau voorkomen. Woonkwartier roept huurders op om tijdig aan de bel te trekken.
Het incassobeleid van Woonkwartier is gericht op preventie; het voorkomen van oplopende huurachterstanden. Voor huurders is de maandelijkse huur een grote kostenpost. Wanneer de huur één maand niet wordt betaald, kan dit al problemen opleveren. Woonkwartier wil samen met de huurders zoeken naar een oplossing, zodat de huur tijdig wordt betaald.
Betalingsregeling
Woonkwartier benaderd huurders zo snel mogelijk bij een huurachterstand. Hierbij kiest de corporatie voor een persoonlijke benadering. Huurders kunnen een telefoontje of bezoek aan huis verwachten, zodat er samen met een medewerker van Woonkwartier naar een oplossing gezocht kan worden voor de betalingsproblemen.
Meestal lukt het om samen met de huurder een passende en kosteloze regeling te treffen. Wanneer de huur niet wordt voldaan en er geen betalingsregeling mogelijk is, geeft Woonkwartier de zaak uit handen aan een incassobureau of gerechtsdeurwaarder. De extra kosten hiervoor zijn voor de huurder en komen bovenop de huurachterstand.
Meldpunt Schuldhulpverlening
Huurders die niet alleen te maken hebben met een huurachterstand, maar ook moeite hebben om andere rekeningen tijdig te betalen, kunnen hulp vragen bij het Meldpunt Schuldhulpverlening in hun gemeente. Het Meldpunt Schuldhulpverlening helpt om beter met inkomen rond te komen. Het doel is schulden te voorkomen of, als er al achterstanden ontstaan zijn, naar oplossingen te zoeken.