iDIN wordt breed beschikbaar voor bedrijven en instellingen met online diensten. Miljoenen consumenten kunnen straks makkelijk en veilig inloggen en zich identificeren bij online dienstverleners, webwinkels en instellingen die iDIN op hun websites aanbieden. iDIN geeft organisaties zekerheid over de identiteit van hun online klanten.

iDIN is de online identificatie- en inlogdienst die de Nederlandse banken samen met Betaalvereniging Nederland hebben ontwikkeld. Dankzij iDIN kunnen particuliere rekeninghouders zich online identificeren en inloggen bij aangesloten organisaties (acceptanten), met de vertrouwde inlogmiddelen van hun bank. Met ABN AMRO, ING, Rabobank, SNS, ASN Bank, RegioBank en Triodos Bank doen de meeste consumentenbanken in ons land mee.

Positieve pilotervaringen

Vanaf begin dit jaar is deze nieuwe manier van online identificeren en inloggen in een pilot getest met onder andere de Belastingdienst, Florius, Interbank, ONVZ Zorgverzekeraar, Verloning.nl en Youfone. De pilot wijst uit dat de techniek werkt en gebruikers enthousiast zijn. Dat is voor de banken aanleiding om iDIN ook aan andere organisaties aan te bieden. Bedrijven en instellingen kunnen voor het inzetten van iDIN een contract afsluiten met ABN AMRO, ING, Rabobank of SNS, of met een zogeheten Digital Identity Service Provider (DISP).

iDIN biedt veel voordelen voor acceptanten. Om te beginnen kunnen miljoenen particuliere klanten van de zeven deelnemende banken iDIN direct gebruiken. Bovendien krijgen aangesloten organisaties met iDIN zekerheid over de identiteit van online klanten. De banken moeten de identiteit van iedere klant – waaronder zijn persoonsgegevens zoals naam en geboortedatum – immers zorgvuldig verifiëren wanneer die een bankrekening opent.

Makkelijk en veilig

Identificeren of inloggen met iDIN lijkt sterk op de manier waarop Nederlanders iDEAL gebruiken:
“Je selecteert op de website van de acceptant je eigen bank. Daarna wordt je doorverwezen naar het iDIN-startscherm van je bank. Daar log je in met de vertrouwde inlogmiddelen van je bank die vervolgens aan de acceptant kan bevestigen wie je bent. Dat is makkelijk en veilig,” vertelt Piet Mallekoote, directeur van de Betaalvereniging. “Het aanmaken en onthouden van veilige toegangscodes op veel verschillende websites leidt bij veel mensen tot grote ergernis. Dat probleem lossen we op met iDIN.”

Gebruiker blijft aan het roer

“De privacy van klanten is gewaarborgd,” aldus Mallekoote. “De klant kiest zelf om iDIN wel of niet te gebruiken. Bij ieder gebruik moet hij uitdrukkelijk goedkeuring verlenen voor het versturen van eventuele persoonsgegevens naar een acceptant. Daarbij ziet hij precies om welke gegevens de acceptant heeft gevraagd. Dat kunnen zijn naam, adres, leeftijd of geslacht zijn. Zo staat de klant altijd aan het roer.”

iDIN-acceptanten krijgen geen toegang tot financiële gegevens van de klant bij zijn bank, zoals saldo- en transactiegegevens. Na het identificeren of inloggen wordt de verbinding tussen bank en acceptant weer verbroken. Omgekeerd kunnen de banken dus ook niet bij de gegevens over de klant bij een iDIN-acceptant, zoals de bezochte webpagina’s en zijn bestellingen.

Bron: Betaalvereniging Nederland