Inmiddels ligt de coronacrisis al een tijdje achter de rug, maar thuiswerken is een blijvertje. Bij veel bedrijven is een nieuwe werkvorm ontstaan: hybride werken. Maar liefst één op de drie werknemers werkt zelfs minimaal de helft van de tijd thuis. Toch hebben veel teams nog geen duidelijke afspraken over wanneer en waarom werknemers naar kantoor komen. Wat kun je eraan doen om hybride werken te optimaliseren?
Snelle en veilige internetverbinding
De kwaliteit van de internetverbinding thuis varieert nogal eens. Waar het ene personeelslid super snel glasvezelinternet heeft, moet een andere collega genoegen nemen met instabiel internet, bijvoorbeeld door verouderde bekabeling in en om het huis.
In de cloud werken is haast een vereiste om goed hybride te kunnen werken. Veel werknemers hebben een laptop die ze zowel op kantoor als thuis kunnen gebruiken, waarmee ze inloggen in de werkomgeving.
Een snelle en veilige internetverbinding is daarom onmisbaar voor optimaal hybride werken. Zo kun je goed contact onderhouden via videobellen en in realtime samen aan een document werken in de werkomgeving.
Contact onderhouden tussen collega’s
Door hybride werken is er minder contact tussen collega’s. Het teamgevoel kan daardoor verwateren. Plan daarom ook af en toe wat contactmomenten in buiten de reguliere vergaderingen. Op die manier is er toch even dat ‘koffiecornercontact’.
Andere manieren waarmee het teamgevoel wordt gestimuleerd is met behulp van activiteiten of borrels. Door elkaar over andere onderwerpen te spreken dan alleen werkgerelateerde zaken, verbetert het contact onder werktijd ook.
Ruimte voor vragen
Een leidinggevende heeft door hybride werken vaak minder zicht op hoe het met teamleden gaat en zal daarom meer moeite moeten doen om hiervan op de hoogte te blijven. Het is daarom aan te raden om alle werknemers af en toe te bellen, zodat zij ruimte voelen om te vertellen hoe het gaat en eventueel te ventileren waar ze tegenaan lopen bij hun werkzaamheden.
Afspraken over werkplek en werktijden
Hybride werken biedt werknemers veel vrijheid in vergelijking tot iedere dag werken op kantoor. Maar die vrijheid gaat soms gepaard met onduidelijkheid. Want: wanneer is een collega aan het werk, en wanneer is iemand op kantoor?
Om verwarring te voorkomen, doen teams er goed aan hier duidelijke afspraken over te maken. Is het toegestaan om onder werktijd even te gaan sporten, of moet iedereen altijd van 9.00 tot 17.00 uur bereikbaar zijn? En wanneer kom je als team samen op kantoor?
Een goede samenwerking is de sleutel
Hybride werken is voor velen prettig, maar gaat gepaard met uitdagingen. Door op bepaalde fronten wat extra inspanning te leveren, is de communicatie binnen een team te stroomlijnen. Zo verdwijnen eventuele strubbelingen en blijven de voordelen van thuiswerken hiertegen opwegen.
Bron: Vodafone