In 2015 stapten 15,1% van de Nederlandse consumenten en bedrijven over naar een andere energieleverancier, in 2014 koos al 13,2% voor een andere energieleverancier.

Het is voor het vijfde achtereenvolgende jaar dat het aantal overstappers is gestegen. Zo blijkt uit het aantal verwerkte overstapverzoeken in 2015. Volgens Energie-Nederland laten de cijfers zien dat de drempel om van leverancier te wisselen laag is en de consument zijn weg weet te vinden op de energiemarkt.

Keuzevrijheid

Er valt heel wat te kiezen op de energiemarkt. Energieleveranciers hebben een gevarieerd productaanbod waaruit consumenten en bedrijven kunnen kiezen. Energieleveranciers brengen hun aanbod volop onder de aandacht van hun klanten en potentiële nieuwe klanten. Prijsvergelijkingswebsites vergemakkelijken het vergelijken en overstappen. En diverse organisaties zijn actief met collectieve overstapacties.

Switchdrempel laag

Volgens Energie-Nederland laat het switchpercentage zien dat de drempel om een andere leverancier te kiezen laag is. De energiebranche hecht daar ook groot belang aan. Zo ontwikkelde Energie-Nederland samen met toezichthouder ACM de aanpak ‘Aanbod op Maat’. Aanbod op Maat vergemakkelijkt het vergelijken van aanbiedingen van energieleveranciers voor de consument die zich oriënteert op een overstap. Sinds 1 juli vorig jaar bieden alle leveranciers hun producten aan volgens ‘Aanbod op Maat’.

Het switchpercentage is vooral een graadmeter voor de marktdynamiek, de belangrijkste indicator voor marktwerking is de klanttevredenheid. Uit onderzoek van toezichthouder ACM blijkt keer op keer dat consumenten over het algemeen zeer tevreden zijn over hun energieleverancier.

Groei over de afgelopen 5 jaar 85%

In 2015 werd opnieuw een recordaantal overstappen verwerkt: 2,3 miljoen, een groei van 15% t.o.v. het aantal overstapverzoeken in 2014. Het is voor het vijfde achtereenvolgende jaar dat het aantal overstapverzoeken is gegroeid. Ten opzichte van 2010 is de groei 85%.

Bron: www.energie-nederland.nl