In het derde kwartaal van 2023 zijn de online consumentenbestedingen toegenomen ten opzichte van Q3 2022. In totaal hebben Nederlandse consumenten in Q3 2023 € 7,44 miljard online uitgegeven, 4% meer dan in Q3 2022. Deze groei wordt veroorzaakt door een stijging in online bestedingen aan diensten (+16%), aangejaagd door een groei in pakketreizen (+32%) en losse vliegtickets en accommodaties (+20%). Het totaal aantal online aankopen is 81,7 miljoen en dit blijft redelijk stabiel ten opzichte van het derde kwartaal in 2022 (+1%). Van alle consumentenbestedingen wordt 29% online uitgegeven en 11% van alle aankopen wordt online gedaan.
Dit blijkt uit de meest recente versie van de Thuiswinkel Markt Monitor, het onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland. Dit onderzoek wordt door GfK uitgevoerd, in opdracht van Thuiswinkel.org en mede-opdrachtgever Retail Insiders en in samenwerking met PostNL, Betaalvereniging Nederland en Currence.
Waar vorig jaar in Q3 de online bestedingen aan pakketreizen en losse vliegtickets en accommodaties nog vergelijkbaar waren met 2019, het laatste jaar zonder Covid-19, schieten de online bestedingen aan deze categorieën in 2023 omhoog met gemiddeld 24%. Deze stijging is te verklaren door een flinke toename in boekingen in september, vooral last-minutes voor de herfstvakanties.
Ook zien we het zwaartepunt van de online bestedingen aan pakketreizen steeds meer verplaatsen naar online in plaats van fysiek. Waar in Q3 2022 nog 78% van de bestedingen aan pakketreizen online werd gedaan, is dat in Q3 2023 gestegen naar 85%. Uitgaven aan losse vliegtickets en accommodaties gaan in 90% van de gevallen online. Marlene ten Ham, directeur van Thuiswinkel.org: “Het merendeel van onze reizen boeken we online. We zien dat de online bestedingen aan reizen harder stijgen dan het aantal online aankopen van reizen (gemiddeld +6%). Dit kan komen door inflatie, maar ook omdat mensen kiezen voor duurdere reizen dan voorheen.”
We kopen meer voor minder
De online bestedingen aan producten nemen iets af (-2%), terwijl het aantal online bestelde producten stabiel blijft. Het totaal aantal online aankopen is 81,7 miljoen en dit blijft redelijk stabiel ten opzichte van het derde kwartaal in 2022 (+1%). Categorieën waar dit kwartaal minder online aan besteed is, zijn bijvoorbeeld Kleding (-13% t.o.v. 2022), Consumentenelektronica (-5%) en Telecom (-5%). Online bestedingen aan Media & Entertainment stijgen met 13%, met name door de verkoop van games en gaming accessoires.
Cross-border bestedingen nemen toe
Online cross-border bestedingen zijn gestegen met 10% ten opzichte van het derde kwartaal van 2022. Dit wordt met name veroorzaakt door de bestedingen aan diensten die stijgen met 17%, wederom door uitgaven aan pakketreizen (+28%) en losse vliegtickets & accommodaties (+19%) in het buitenland. “29% van de online bestedingen aan losse vliegtickets en accommodaties wordt gedaan in het buitenland. Voor pakketreizen is dit 11%”, zegt Ten Ham. “We zien vakantiebestedingen binnen Europa toenemen, bijvoorbeeld Duitsland en Groot Brittannië (in Q3 2023 werd 20% en 9% van de vakantie-uitgaven over de grens hier respectievelijk besteed), maar ook buiten Europa wordt meer besteed aan reizen, zoals naar de Verenigde Staten (Q3 2023: +51%).
Ook online cross-border bestedingen aan producten groeien iets (+3%), evenals het aantal cross-border aankopen van producten (+10%). Grote groeisegmenten hier zijn speelgoed (+66% bestedingen) en kleding (+23% bestedingen).
iDEAL groeit, smartphone steeds populairder
iDEAL wordt nog steeds veruit het meest gebruikt als betaalmiddel voor het doen van online aankopen, en het aandeel is zelfs gestegen Het aantal online aankopen afgerekend met iDEAL gaat van 69% in Q3 2022 naar 73% in Q3 2023. Deze toename heeft zijn oorsprong in het toenemend aandeel van iDEAL binnen de online bestedingen gedaan met een smartphone.
In het derde kwartaal van 2023 deed 88% van de Nederlanders (15+) een aankoop online, een vergelijkbaar aandeel met vorig jaar. Het aandeel online kopers dat hun aankopen doet met een smartphone is wederom gestegen, inmiddels gaat 27% van de bestedingen via de smartphone (2 procentpunt meer dan vorig jaar) en 35% van het aantal aankopen gaat via een smartphone (1 procentpunt meer dan vorig jaar). Dit gaat met name ten koste van het gebruik van de tablet.
Bron: Persberichten.com