Bij particuliere beleggers die zelfstandig of met advies beleggen let ongeveer de helft soms of (bijna) altijd op de duurzaamheid van beleggingen die zij doen. Om te bepalen of een belegging aansloot op hun duurzaamheidsvoorkeuren keek het merendeel van deze groep naar de naam van het beleggingsproduct. Dat blijkt uit de ‘Consumentenmonitor Beleggers’ van de Autoriteit Financiële Markten (AFM) onder 711 beleggers.
In het kort
- Productnaam belangrijk bij keuze voor duurzame belegging
- AFM onderzoekt transparantie over duurzaamheid bij beleggingsproducten
- Aandelen en beleggingsfondsen zijn meest gekozen beleggingsvormen
De AFM doet regelmatig consumentenonderzoek om de stem van de consument te laten meewegen in haar toezicht.
Productnaam belangrijk bij keuze voor duurzame belegging
De duurzaamheid van beleggingsproducten is voor ongeveer de helft van de particuliere beleggers nog niet iets waarmee zij rekening houden bij hun beleggingsbeslissingen. De andere helft zegt soms (ongeveer 4 op de 10) of (bijna) altijd (ongeveer 1 op de 10) op de duurzaamheid van hun beleggingen te letten. Om te bepalen of een belegging aansloot op hun duurzaamheidsvoorkeuren keek het merendeel van deze groep vooral naar de naam van het product. Uit ander AFM-onderzoek bleek echter dat de product- of fondsnaam over het algemeen geen betrouwbare indicator is voor het duurzaamheidgehalte. Ongeveer de helft van de niet zelfstandig beleggende particulieren zegt graag te willen dat de adviseur of vermogensbeheerder laat weten in welke mate is belegd volgens hun duurzaamheidsvoorkeuren.
AFM onderzoekt transparantie over duurzaamheid bij beleggingsproducten
Sander van Es (AFM manager Productontwikkeling en Informatie): ‘Wij weten uit eerder onderzoek naar de doelstellingen en verwachtingen van duurzame particuliere beleggers, dat het voor hen soms lastig is om te beoordelen of een product echt duurzaam is. In onze Agenda 2024 (pdf, 553 kB) staat dat wij onderzoek gaan doen naar de mate waarin marktpartijen correct, duidelijk en niet misleidend communiceren over de duurzaamheid van een product. Ook onderzoeken wij in hoeverre beleggingsondernemingen, volgens de geldende wet- en regelgeving, duurzaamheid in hun productgovernance en geschiktheidstoets hebben meegenomen.’
Aandelen en beleggingsfondsen zijn meest gekozen beleggingsvormen
Ongeveer een kwart van de Nederlandse huishoudens heeft beleggingen. Aandelen en beleggingsfondsen zijn hierbij de meest gekozen beleggingsvormen, gevolgd door indexbeleggingsfondsen, indextrackers of Exchange traded funds en obligaties.
In het onderzoek van de AFM Consumentenmonitor geven 7 op de 10 beleggers aan zelfstandig te beleggen. Onder zelfstandige beleggers zijn aandelen en indexbeleggingsfondsen populairder dan onder beleggers die gebruik maken van vermogensbeheer. Bij de laatste groep zijn beleggingsfondsen en obligaties populairder.