Fintech scale-up Onegini mag zich voortaan Digital Identity Service Provider (DISP) noemen. Hiermee is Onegini door Currence bevoegd om als contractpartij zijn klanten de mogelijkheid te bieden om de inlog- en identificatiedienst iDIN op hun website te integreren. Met deze stap bouwt Onegini verder aan zijn visie om klanten end-to-end te ontzorgen rondom digitaal zakendoen. Met meer dan 45 miljoen accounts in zijn Customer Identity en Access Management-software oplossing (CIAM) is Onegini marktleider binnen de Nederlandse financiële sector.

Waardevol identificatiemiddel voor het digitaal onboarden van consumenten

Wie in een gereguleerde industrie klanten digitaal onboardt, heeft te maken met ingewikkelde wet- en regelgeving en zal dus Know Your Customer-controles (KYC) moeten inbouwen. Denis Joannides, oprichter van Onegini: “Vaak hebben deze controles een negatieve impact op de conversie. Het onboarden van bestaande klanten ging voorheen via de post met een ingewikkeld proces van activatiecodes die vanwege de veiligheid slechts beperkt geldig waren. Dit duurde zeker vijf dagen en doordat veel klanten afhaakten, leidde dit proces tot hoge kosten en laag gebruik van de zelfservicekanalen. Met iDIN hebben klanten binnen enkele minuten toegang tot hun digitaal account. Klanten van Onegini die iDIN al inzetten, zoals Univé en AEGON, zien een sterke conversieverbetering gepaard gaan met een hogere klanttevredenheid en gerealiseerde kostenbesparingen. Dankzij de DISP-benoeming kunnen we onze klanten verder end-to-end ontzorgen met allerlei digitale identiteitszaken. Een goede ontwikkeling, want we verwachten dat iDIN de komende jaren een grote vlucht gaat nemen in Nederland.”

Door DISP versterkt Onegini zijn positie om klanten volledig te ontzorgen

Ronald Kasteel, CEO van Onegini: “iDIN is een mooie aanvulling op onze Onegini Identity Cloud, waarin een rijk assortiment aan publieke eID’s is opgenomen, zoals DigiD, e-Herkenning, eIDAS, itsme, Facebook en Google, maar ook eigen inlog methodes als gebruikersnaam en wachtwoord en tweefactorauthenticatie via mobiel push, SMS of QR-technologie. De kracht van Onegini zit ’m niet alleen in het leveren van deze software, maar juist ook in het ontzorgen van klanten door te helpen bij het neerzetten van de optimale customer journeys die passen binnen de geldende wet- en regelgeving. Doel is om onze klanten te helpen met de digitaliseringsslag die zij willen maken.”

Amos Kater, hoofd Product Management bij Currence, is verheugd om Onegini te verwelkomen als iDIN Digital Identity Service Provider. “Onafhankelijke DISP’s, zoals Onegini, kunnen innovatieve marktproposities aanbieden en leveren daarmee een belangrijke bijdrage aan de verdere evolutie van iDIN. Zo wordt het voor consumenten en bedrijven steeds gemakkelijker en aantrekkelijker om iDIN te gebruiken voor veilig, vertrouwd en vlot inloggen en betrouwbaar online identificeren.”

In een webinar op 9 april 2020 lichten Onegini en Currence gezamenlijk toe hoe de software klanten ontzorgt met Identity Management en iDIN.

Over Onegini

Onegini is opgericht in 2011 en ondersteunt inmiddels meer dan tweehonderd labels van klanten met meer dan 45 miljoen accounts verspreid over meerdere landen. Onder de klanten bevinden zich organisaties als AEGON, Coolblue, CZ, Menzis, NS, Van Lanschot en VGZ. Met het Onegini-platform biedt het bedrijf een omnichannel Customer Identity en Access Management-oplossing (CIAM) voor de banken-, verzekerings- en pensioensector. Met Onegini kunnen organisaties op een snelle en veilige manier mobiele apps en digitale portalen voor consumenten, werkgevers en adviseurs realiseren, waarbij ze zich niet hoeven te bekommeren over de registratie, login en het beheren van de digitale identiteit. Voor meer informatie, bezoek www.onegini.com.

Bron: Onegini