Mensen met schulden zijn beter af bij het bedrijfsleven dan bij de overheid. Waar slechts 1 op de 5 overheidsinstanties onderscheid maakt in het benaderen van klanten aan de hand van de betaal- en incassohistorie, geldt dit voor 44 procent van de commerciële organisaties. Dat blijkt uit onderzoek van credit management expert Lindorff.
Bijna de helft van het bedrijfsleven (46 procent) hanteert verschillende betalingsvormen en betaaltermijnen voor klanten op basis van hun betaal- of incassohistorie. Bij de overheidsinstanties gebeurt dit nog maar bij 39 procent. Bedrijven die rekening houden met historische betaalgegevens kunnen eerder ingrijpen bij dreigende betaalachterstanden, waardoor schulden worden voorkomen.
Persoonlijke benadering
Carlijn Hofland, Marketing Manager bij Lindorff: ‘Met een persoonlijke benadering kun je de klant behoeden voor een betaalachterstand. Vraag bijvoorbeeld een borg of aanbetaling voorafgaand aan de eerste levering, waardoor een buffer ontstaat die de eerste achterstand kan opvangen. Zowel overheidsinstanties als het bedrijfsleven kunnen pro-actiever en persoonlijker sturen op het incasseren van openstaande facturen. Benader een klant die één keer niet op tijd betaalt anders dan iemand dan structureel te laat is met betalingen. Zo verlaag je het risico op schulden en beperk je schade aan de klantrelatie.’
Menselijke factor blijft belangrijk in credit management proces
61 procent van de overheidsinstanties vindt dat credit management verandert van een menselijk naar een digitaal proces. Bij het bedrijfsleven is slechts 47 procent het hiermee eens. Hofland: ‘Commerciële partijen erkennen de transformatie van een menselijk naar een meer digitaal proces, maar stellen dat persoonlijk contact tot de beste resultaten leidt. De menselijke factor voorkomt vaker dat klanten in de problemen komen en verkleint het percentage dat doorstroomt naar debiteurenbeheer. Toch zijn vooral overheidsinstanties nog van mening dat ze niet meer data nodig hebben voor het succesvol uitvoeren van hun credit managementproces. Dat is zonde, want zowel de instantie als de klant kunnen hier veel profijt van hebben.’
Bron: Lindorff