Ruim vier op de tien Nederlanders is ooit online opgelicht (43%). Dit blijkt uit het jaarlijkse onderzoek onder zowel consumenten als retailers van financieel technologieplatform Adyen. Het afgelopen jaar verloren Nederlandse slachtoffers gemiddeld 394 euro aan betaal- en identiteitsfraude. Dat is opmerkelijk meer dan in 2022. In dat jaar was het verlies nog 220 euro. Betaal- en identiteitsfraude is een vorm van online oplichting waarbij criminelen betaalgegevens stelen om illegale aankopen te doen.
Consument voelt zich onveiliger
Als gevolg van de toenemende veiligheidsrisico’s op het internet voelen sommige Nederlanders (23%) zich online minder veilig dan tien jaar geleden. Eén op de vijf consumenten (20%) geeft daarom aan winkels te kiezen die strikte veiligheidsmaatregelen nemen. Een klein aantal (13%) vindt het bijvoorbeeld goed dat retailers tweefactorauthenticatie gebruiken om de identiteit van consumenten te controleren. Aan de andere kant wil een kwart van de consumenten (25%) juist zo min mogelijk tussenstappen en kopzorgen bij het betalen.
2 miljoen euro verlies
Niet alleen consumenten gaan gebukt onder online criminaliteit, maar ook de retailers ondervinden forse gevolgen. Alleen al in 2023 verloor de Nederlandse retail 12,4 miljard euro aan fraude. De branches die het zwaarst getroffen werden, waren de kledingsector (1,9 miljard euro), gevolgd door elektronica (1,6 miljard euro) en woninginrichting (1,5 miljard euro). Wereldwijd verloor de retailindustrie een schokkende 396 miljard euro door oplichting.
Retailers zijn vaak een geliefd doelwit voor cybercriminelen. Ruim een derde van de retailers (37%) geeft dan ook aan dat de winkel het afgelopen jaar slachtoffer werd van oplichting. Gemiddeld verloor de retail hierbij bijna 2,5 miljoen euro, met uitschieters van zelfs boven de 20 miljoen euro(!).
AI schiet te hulp
Hoewel cybercriminelen steeds slimmer worden, zijn er ook lichtpuntjes te zien. De opkomst van nieuwe technologieën zoals kunstmatige intelligentie (AI) en machine learning helpen retailers in de strijd tegen online criminaliteit. Vier op de tien retailers (39%) gebruikt nu al AI om frauduleuze transacties sneller op te sporen.
“Fraude blijft een dagelijkse strijd voor retailers. De cijfers uit het rapport liegen er helaas niet om”, aldus Julien Marlier, Country Manager bij Adyen Benelux. “Online fraudeurs gebruiken steeds sluwere methoden om consumenten en retailers in de val te lokken. Tegelijkertijd zijn er ook mogelijkheden om met nieuwe technologieën criminelen het vuur aan de schenen te leggen. Bij Adyen staan we in voor de bescherming van retailers en hun klanten. We volgen de laatste fraudetrends op de voet en ontwikkelen geavanceerde technieken om fraude vroegtijdig op te sporen.”
Over het onderzoek
Het onderzoek is uitgevoerd door Brands2Life onder 2.000 Nederlanders en 500 Nederlandse retailers, in de periode van 15 januari 2024 tot 1 februari 2024. Het Centre for Economic Business and Research (Cebr) berekende de verloren financiële bedragen. Het onderzoekscentrum baseerde zich hiervoor onder andere op data van het OECD (Organisation for Economic Co-operation and Development).
Download het volledige Nederlandse rapport hier.
Bron: Adyen