De omzet van de zakelijke dienstverlening lag in het tweede kwartaal van 2019 6,2 procent hoger dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Vorig kwartaal was dat nog 6,8 procent. De omzet is inmiddels 25 kwartalen achter elkaar groter dan een jaar eerder. De omzet lag voor het laatst lager in het eerste kwartaal van 2013. Dit meldt het CBS op basis van nieuwe kwartaalcijfers.
De omzet van de IT-dienstverleners was 7,0 procent hoger dan een jaar eerder, net als in het eerste kwartaal van 2019. In het laatste halfjaar van 2018 lag de omzet ruim 8 procent hoger.
Bij de administratieve dienstverlening (accountancy, belastingadvisering en administratie) lag de omzet in het tweede kwartaal 6,7 procent hoger dan een jaar eerder. In de periodes hiervoor, vanaf het eerste kwartaal van 2018, was dat elk kwartaal ongeveer 5 procent.
Bij de uitzendbureaus en arbeidsbemiddeling was in het tweede kwartaal van 2019 de omzet 5,8 procent groter. De omzet in deze branche ligt daarmee nog steeds hoger, maar het verschil wordt wel steeds kleiner. De laatste keer dat het verschil in omzet lager was dan 5,8 procent is 10 kwartalen geleden, in het vierde kwartaal van 2016 (4,6 procent).
Bij de architecten lag de omzet 3,4 procent hoger, een aanzienlijk kleinere omzetontwikkeling dan de 9,7 procent in het eerste kwartaal. De architectenbranche is binnen de zakelijke dienstverlening een relatief kleine bedrijfstak, waardoor fluctuaties in de omzetontwikkeling eerder optreden.
Ondernemersvertrouwen neemt toe, personeelstekort groeit
Het ondernemersvertrouwen van de zakelijke dienstverleners stijgt in het derde kwartaal van 2019 naar een waarde van 15,3. Een kwartaal eerder was dit nog 13,0. Wel blijft het vertrouwen achter bij 2017 en 2018, toen de jaargemiddelden respectievelijk op 18 en 19 uitkwamen.
35 procent van de ondernemers in de zakelijke dienstverlening ziet een tekort aan personeelskrachten als belemmering voor de activiteiten. In het eerste halfjaar van 2019 was dit nog 33,9 procent. Van alle branches is het personeelstekort in de zakelijke dienstverlening het grootst.
Bron: CBS