De omzetstijging in het MKB-segment van webwinkels valt over de eerste helft van dit jaar beduidend lager uit dan in dezelfde periode het jaar ervoor. Stegen de online verkopen in de eerste helft van 2011 nog met 11%, bleef de omzetgroei het afgelopen half jaar steken op minder dan 4%.
Zo blijkt uit een halfjaarlijks onderzoek van Mijnwebwinkel, een van de grootste aanbieders van webwinkel systemen in Nederland. Duizenden middelgrote en kleine webshops maken dagelijks gebruik van het platform, waardoor er een goed beeld kan worden gevormd van de ontwikkelingen in dit segment.
Crisis voornaamste oorzaak
De aanhoudende economische crisis draagt in grote mate bij aan een dalend vertrouwen van de consument in de economie, de belangrijkste indicator van de consumentenbestedingen. Het consumentenvertrouwen kwam volgens het CBS in de eerste helft van 2011 gemiddeld genomen op -18 uit. Het afgelopen half jaar werd een dieptepunt van -38 bereikt. Hoewel webwinkels de eerste helft van vorig jaar nog ontzien leken te worden door de crisis, wordt het effect nu ook op het internet steeds beter merkbaar.
Natte zomer positief voor webwinkeliers
De ontwikkeling van de omzet volgde het afgelopen half jaar in grote lijnen dezelfde tendens als dezelfde periode vorig jaar. Wat opvalt, is dat de verkopen in juni een stuk hoger liggen dan in dezelfde maand een jaar ervoor. Het slechte weer deze zomer kan daarmee nog een positief effect hebben op de online verkopen dit jaar. De zomerperiode is traditioneel de minst gunstige tijd van het jaar voor webwinkels.
Verwachting voor 2012 omlaag bijgesteld
Gezien de ontwikkeling van het economische klimaat is de verwachting dat het vertrouwen in de economie dit jaar niet meer zal toenemen. Hoewel vooral de detailhandel hiervan negatieve gevolgen ondervindt, zal deze ontwikkeling zeker ook een duidelijk effect hebben op de online verkopen. De omzetprognose voor 2012, aanvankelijk geschat op een omzetgroei van 10%, wordt daarom bijgesteld naar 6%.
Hoewel de voorlopige cijfers van 2012 niet bijzonder positief zijn is het nog voorbarig om te spreken van een duidelijke neergang van de groei. “Er zit nog steeds veel groeipotentie in de E-commerce sector. Het internet zal de komende jaren een steeds grotere rol gaan spelen in het aankoopproces van de consument”, denkt Alex Pansier, eigenaar van Mijnwebwinkel. “Wanneer het consumentenvertrouwen weer toeneemt, zullen ook de online bestedingen stijgen en voor een nieuwe groeiperiode zorgen.”
Bron: APS