Nederlandse mobiele operators zijn er in 2021 in geslaagd om weer omzetgroei uit mobiele diensten te realiseren, dankzij klantengroei en een aanhoudende transitie richting meer postpaidabonnementen. Het aantal sims groeide met 620.000, meer dan het dubbele van de groei in 2020. Eind 2021 had meer dan 85 procent van de sims een postpaidcontract, blijkt uit onderzoek van Telecompaper. T-Mobile Nederland liet de sterkste groei zien, zowel in omzet uit diensten als in klanten.

Het aantal sims is in de loop van het jaar met 3 procent gestegen tot 21,6 miljoen, inclusief een groei van 162.000 klanten in het vierde kwartaal, zo blijkt uit het Dutch Mobile Operators-rapport van Telecompaper over het vierde kwartaal van 2021. De groei in postpaid kwam uit op 866.000 nieuwe abonnees, oftewel 7 procent jaar-op-jaar, terwijl de afname van het aantal prepaidsims halveerde ten opzichte van 2020, namelijk 245.000. Als gevolg van de aanhoudende daling in het aantal prepaidaansluitingen daalde het aandeel van prepaid naar slechts 14,8 procent van de markt, tegenover 16,4 procent in 2020.

De omzet uit diensten steeg in het volledige jaar 2021 met 3,1 procent tot EUR 3,7 miljard, tegenover een daling van 2,9 procent in 2020 en 3,8 procent in 2019. De hogere omzet in 2021 was vooral het gevolg van groei bij T-Mobile en de overname van mvno Simpel, alsmede een afnemende daling van de b2b-markt en een verbetering van de consumentengroei bij Vodafone en KPN.

KPN en Vodafone verliezen marktaandeel aan T-Mobile

Naast organische klantengroei profiteerde T-Mobile van de overname van mvno Simpel eind 2020. Hierdoor groeide het aandeel van T-Mobile qua serviceomzet met bijna 2 procentpunten tot 33,6 procent in 2021. Marktleider KPN liet in de tweede helft van het jaar positieve tekenen zien in het aantal particuliere klanten, maar genereerde nog steeds een vlakke totale mobiele omzet uit diensten, gezien het nog steeds een daling op de zakelijke markt boekte. Als gevolg hiervan daalde het marktaandeel qua omzet met meer dan 1 procentpunt tot 37,4 procent in 2021. Vodafone slaagde erin om weer een bescheiden omzetgroei te realiseren, maar verloor desondanks een klein deel van zijn marktaandeel en kwam uit op een marktaandeel van 29,0 procent qua omzet uit diensten.

“De markt herstelde zich in 2021 na de eerste impact van de coronacrisis, waarbij de omzetgroei werd ondersteund door klanten die overstapten naar grotere, duurdere data-abonnementen”, zegt Alejandra van de Roer, Telecompaper-analist voor de mobiele markt en auteur van het Dutch Mobile Operators-rapport. “De groei in 2022 zal beïnvloed worden door economische onzekerheid en inflatie. Verder heeft de overname van Simpel geen effect meer.”

Langzamere groei in 2022

Het Telecompaper-rapport bevat een 5-jaarsprognose voor sims en dienstenomzet. Voor de periode 2021-2026 wordt verwacht dat de omzet uit diensten zal groeien met een cagr (samengestelde jaarlijkse groei) van 0,5 procent. De groei in 2022 zal worden beïnvloed door economische onzekerheid en inflatie. Op de langere termijn verwacht Telecompaper verdere groei doordat de voordelen van nieuwe 5G-diensten steeds meer zichtbaar worden.

Bron: Persberichten.com