De mobiele markt in Nederland vertoont tekenen van lichte verbetering. De dienstenomzet daalde 4,4 procent op jaarbasis in het derde kwartaal van 2016, maar steeg met 3,5 procent ten opzichte van het tweede kwartaal van dit jaar. De mobiele netwerkoperators, inclusief Tele2 als vierde speler, behaalden samen een kwartaalomzet van 1,2 miljard euro, aldus het Dutch Mobile Operators Q3 2016-rapport van Telecompaper. T-Mobile en Vodafone lieten de sterkste omzetdaling op jaarbasis en verloren marktaandeel aan met name KPN en Tele2.
De groei van de dienstenomzet met 3,5 procent kwartaal-op-kwartaal betekent een lichte verbetering ten opzichte van voorgaande jaren, waar de groei tussen het tweede en derde kwartaal vlak of zelfs negatief was. In 2015 was er voor het eerst in jaren een minimale groei: 2,2 procent tussen het tweede en derde kwartaal. De daling op jaarbasis met 4,4 procent is minder sterk dan de daling van de dienstenomzet op jaarbasis in het tweede kwartaal: 5,6 procent. Ondanks de lichte verbetering blijven operators last ondervinden van prijsdruk en stevige concurrentie.
Het Dutch Mobile Operators Q3 2016-rapport toont verder dat omzet en marktaandeel van T-Mobile en Vodafone in vergelijking met het derde kwartaal van 2015 het sterkst dalen. T-Mobile, dat recent de vast consumententak van Vodafone kocht (de overname moet nog goedgekeurd worden door toezichthouders), noteerde in Q3 de sterkst gemeten omzetdaling op jaarbasis van alle vier de grote operators: 8,8 procent. De afname is toe te schrijven aan het verlies op de prepaid-markt en prijsdruk, die zich volgens T-Mobile zelf vooral manifesteert in de vorm van promoties. Ook Vodafone ziet de omzet op jaarbasis sterk dalen: -7.4 procent. Vodafone ziet behalve meer concurrentie ook lagere roaming-inkomsten als oorzaak.
De omzet daalde in vergelijking met het derde kwartaal van 2015 het minst bij KPN en steeg zelfs bij Tele2. Het marktaandeel van KPN groeide in het derde kwartaal met 1,3 procentpunten op jaarbasis, goed voor een aandeel van bijna 43 procent van de totale dienstenomzet. Zowel het aandeel van Vodafone als T-Mobile daalde met 1,0 procentpunten: naar 32 procent voor Vodafone en 21 procent voor T-Mobile. Tele2 was in het derde kwartaal goed voor een aandeel in de dienstenomzet van 4 procent.
Omzet daalt naar 4,6 mld euro in 2020
In het licht van deze kwartaalresultaten en de huidige marktsituatie, voorziet Telecompaper dat de dienstenomzet van de Nederlandse netwerkoperators voor heel 2016 zal dalen met ongeveer 3,7 procent naar 4,7 miljard euro. Het onderzoeksbureau verwacht verder dat in de periode 2015-2020 de markt zal krimpen, met een negatieve gemiddelde jaarlijkse groei (CAGR) van 1,5 procent, tot een omzet van rond de 4,6 miljard euro in 2020.
Deze voorspelling is gebaseerd op de verwachting dat de concurrentie verder zal toenemen met nog steeds vier operators -ondanks de fusie van Vodafone en Ziggo. De groei van de omzet uit datadiensten is onvoldoende om de structurele daling van de omzet uit spraak en sms volledig te compenseren. Andere belangrijke negatieve factoren zijn regulering – met de nieuwe voorgestelde MTA-tarieven (mobile termination rates) van toezichthouder ACM – en afschaffing van roaming. Ook de transparantie van mobiele kosten en de druk op de ARPU vanwege het combineren van mobiele diensten met vaste diensten spelen een rol.
“Mobiel dataverkeer blijft qua volume met dubbele cijfers groeien, al lijkt de groei iets te vertragen,” stelt research analist Alejandra van de Roer, auteur van het Dutch Mobile Operators rapport. “Operators worstelen ook met de vertaling van de vraag naar datadiensten naar hogere tarieven en omzetten. De sterke concurrentie en focus op multi-play pakketten laten hier ook weinig ruimte voor over.”
Mobiele penetratie bijna 120 procent
De Nederlandse markt telde in totaal 20,2 miljoen simkaarten eind september 2016, inclusief de vier operators en de MVNO’s en exclusief M2M. Dit is een stijging van 1,3 procent op jaarbasis. De groei kwam vooral uit de stijging van het aantal postpaid-klanten.
De mobiele penetratie steeg licht in het derde kwartaal, naar 118,1 procent. Telecompaper verwacht dat de markt de komende vijf jaar met ongeveer 0,6 miljoen simkaarten zal groeien, naar ongeveer 20,8 miljoen in 2020 (exclusief M2M).
Bron: Telecompaper