De omzet van hotels, restaurants en cafés steeg in het tweede kwartaal van 2017 met bijna 2 procent ten opzichte van het vorige kwartaal, meldt het CBS. De omzet van de horeca neemt al ruim vier jaar onafgebroken toe. Het volume, het aantal consumpties en overnachtingen, steeg met ruim 0,5 procent.
Vandaag publiceert het CBS ook de Kwartaalmonitor Horeca met meer informatie over de horeca, inclusief vakantieparken, kantines en catering.
Grootste omzetstijging voor fastfoodrestaurants
Alle onderdelen van de horeca hebben in het tweede kwartaal meer omgezet dan in het vorig kwartaal. Ook gecorrigeerd voor prijsstijgingen is sprake van omzetgroei. De horecabedrijven hebben meer consumpties en overnachtingen verkocht.
Fastfoodrestaurants, waaronder ook snackbars, lunchrooms, maaltijdbezorgers en ijssalons, realiseerden met 2,5 procent de grootste omzetstijging. De omzet van fastfoodrestaurants nam voor het zevende kwartaal op rij toe. Het volume, het aantal verkochte consumpties, nam met 1,8 procent toe.
De omzet van cafés, waaronder ook eetcafés en koffiebars, is in het tweede kwartaal met 2,2 procent gestegen. Hotels zetten 1,8 procent meer om dan in het eerste kwartaal en ontvingen zowel meer toeristen als zakelijke klanten. De omzet van restaurants nam met 1,2 procent toe en het volume met 0,4 procent. Vorig kwartaal steeg de omzet van restaurants met 3,2 procent.
Ruim 9 procent meer omzet dan een jaar eerder
De horeca heeft in het tweede kwartaal 9,1 procent meer omgezet dan een jaar eerder. Dit is de grootste stijging in ruim twaalf jaar. Ook de volumetoename, van 6,3 procent, was in de afgelopen twaalf jaar niet eerder zo groot. Zowel fastfoodrestaurants, restaurants, hotels als cafés behaalden meer omzet dan een jaar eerder.
Bron: CBS