Hotels, restaurants, snackbars en cafés hebben in het derde kwartaal 1,3 procent meer omgezet dan in het tweede kwartaal van 2015, meldt CBS.
De horeca realiseert hiermee al tweeënhalf jaar aaneengesloten omzetgroei. Vooral hotels boekten dit kwartaal meer omzet. Het volume, het aantal consumpties en overnachtingen in de horeca, steeg met 1 procent.
Hotels sterkste omzetstijging
Met een omzetstijging van 3,1 procent presteerden hotels het beste. Hotels herbergden volgens een eerste schatting van CBS in het derde kwartaal meer binnen- en buitenlandse toeristen.
De omzet van cafés steeg met 0,7 procent in vergelijking met een kwartaal eerder en ook het aantal verkochte consumpties nam licht toe. De laatste drie kwartalen gebruikten cafébezoekers weer meer consumpties. Daarvoor kampten cafés sinds 2006 vrijwel onafgebroken met teruglopende verkopen. Verder noteerden ook restaurants 0,7 procent omzetgroei. Ten slotte zetten snackbars, waaronder ook lunchrooms en ijssalons, 0,6 procent meer om. De omzettoename in de horeca was vooral het gevolg van meer verkochte consumpties en overnachtingen. Prijsstijgingen speelden een kleinere rol.
Horeca ruim 6 procent meer omzet dan een jaar eerder
De horeca heeft in het derde kwartaal ruim 6 procent meer omgezet dan een jaar eerder. Alle branches boekten meer omzet. Hotels noteerden met 8,2 procent de hoogste groei, restaurants volgden met bijna 7 procent meer omzet. De omzetstijging van cafés bedroeg 3,3 procent en was grotendeels toe te schrijven aan hogere prijzen. Consumpties in cafés waren ruim 2 procent duurder dan een jaar eerder. Gemiddeld lagen de prijzen in de horeca ruim 1 procent hoger dan een jaar eerder.
Bron: CBS