De detailhandel heeft in mei 9,7 procent meer omgezet dan in mei 2020, meldt het CBS. Het verkoopvolume was 9,3 procent hoger. De omzet van de non-foodsector groeide met 15,8 procent, terwijl de omzet van de foodsector met 0,9 procent kromp. Daarnaast is online 16 procent meer omgezet door de detailhandel. In vergelijking met mei 2019 lag de omzet van de detailhandel 19,2 procent hoger in mei 2021.
De omzetcijfers zijn gecorrigeerd voor de samenstelling van koopdagen in mei. Op sommige dagen van de week wordt meer verkocht dan op andere dagen. Zonder deze correctie was de omzet van de detailhandel 7,5 procent hoger dan in mei 2020.
Omzet non-foodwinkels bijna 16 procent hoger
De omzet van de non-foodwinkels groeide in mei 2021 met 15,8 procent. Het volume (de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet) was 14 procent hoger dan een jaar eerder. Ten opzichte van mei 2019 lag de omzet van non-foodwinkels in mei 2021 ruim 17 procent hoger.
De kledingwinkels en de winkels in schoenen en lederwaren hebben in mei voor de derde maand achter elkaar meer omgezet dan een jaar eerder. De omzet van de kleding- en schoenenwinkels was in mei 2021 ook hoger dan in mei 2019. Ook de omzet van de winkels in meubels en woninginrichting, de winkels in recreatieartikelen, drogisterijen, de winkels in consumentenelektronica en witgoed en de winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren was hoger dan een en twee jaar eerder.
Bijna 1 procent minder omzet voor winkels in voedingsmiddelen
De winkels in voedings- en genotmiddelen hebben in mei 0,9 procent minder omgezet dan in mei 2020. Het verkoopvolume was gelijk aan mei 2020. De omzet van de supermarkten lag 1,2 procent lager dan een jaar eerder, terwijl de omzet van speciaalzaken met 1,4 procent groeide. In vergelijking met mei 2019 hebben de winkels in voedingsmiddelen echter 9,2 procent meer omgezet.
Online omzet 16 procent hoger
De online omzet was in mei 16 procent hoger dan in dezelfde maand een jaar eerder. Webwinkels (als hoofdactiviteit verkoop via internet) hebben 16,1 procent meer omgezet. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet normaal gesproken een nevenactiviteit is (multi-channelers) groeide met 15,9 procent.
Bron: CBS