De detailhandel heeft in juni 6 procent meer omgezet dan in juni 2020, meldt het CBS. Het verkoopvolume was 5,3 procent hoger. De omzet van de non-foodsector groeide met 8 procent, de omzet van de foodsector was 0,2 procent hoger. Daarnaast is online 17,3 procent meer omgezet door de detailhandel. In vergelijking met juni 2019 lag de omzet van de detailhandel 16,8 procent hoger in juni 2021.
De omzetcijfers zijn gecorrigeerd voor de samenstelling van koopdagen in juni. Op sommige dagen van de week wordt meer verkocht dan op andere dagen. Zonder deze correctie was de omzet van de detailhandel 7,2 procent hoger dan in juni 2020.
Omzet non-foodwinkels 8 procent hoger
De omzet van de non-foodwinkels groeide in juni 2021 met 8 procent. Het volume (de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet) was 5,7 procent hoger dan een jaar eerder. Ten opzichte van juni 2019 lag de omzet van non-foodwinkels in juni 2021 bijna 17,8 procent hoger.
De kledingwinkels en de winkels in schoenen en lederwaren hebben in juni voor de vierde maand achter elkaar meer omgezet dan een jaar eerder. De omzet van de kleding- en schoenenwinkels was in juni 2021 ook hoger dan in juni 2019. Ook de omzet van de winkels in meubels en woninginrichting, de winkels in recreatieartikelen, drogisterijen en de winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren was hoger dan een en twee jaar eerder. De winkels in consumentenelektronica en witgoed hebben minder omgezet dan in juni 2020, maar meer dan in juni 2019.
Iets meer omzet voor winkels in voedingsmiddelen
De winkels in voedings- en genotmiddelen hebben in juni 0,2 procent meer omgezet dan in juni 2020. Het verkoopvolume was 1,4 procent hoger dan een jaar eerder. De omzet van de supermarkten groeide met 0,1 procent, de omzet van de speciaalzaken met 1,5 procent. Ten opzichte van juni 2019 hebben de winkels in voedingsmiddelen 6,8 procent meer omgezet.
Online ruim 17 procent meer omzet
De online omzet was in juni 17,3 procent hoger dan in juni 2020. Webwinkels (als hoofdactiviteit verkoop via internet) hebben 15 procent meer omgezet. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet normaal gesproken een nevenactiviteit is (multi-channelers) groeide met 20 procent.
Bron: CBS