De detailhandel heeft in februari 4 procent meer omgezet dan in februari 2016, meldt het CBS. De verkopen (volume) waren 1,5 procent hoger. Zowel de foodsector als de non-foodsector realiseerde een hogere omzet, al was de omzetgroei van de non-foodsector wel wat minder groot dan in januari. Daarnaast is online ruim 13 procent meer omgezet.
De omzetcijfers zijn gecorrigeerd voor veranderingen in de samenstelling van de koopdagen. Vorig jaar was een schrikkeljaar, waardoor februari een dag meer kende. Zonder correctie voor dit effect was de omzet ruim 1 procent hoger dan in 2016.
Meer omzet winkels in voedingsmiddelen
De winkels in voedings- en genotmiddelen realiseerden in februari een omzetstijging van bijna 4 procent. De verkopen waren bijna 2 procent hoger. De omzet van de supermarkten groeide met 4,5 procent, terwijl die van de speciaalzaken 1,5 procent lager was dan een jaar eerder.
Kleine groei non-foodsector
De omzet van de winkels in non-food was in februari 1 procent hoger dan een jaar eerder. Dat is vooral te danken aan prijsstijgingen, want de non-foodwinkels verkochten 0,5 procent minder spullen dan in februari 2016.
De omzet van doe-het-zelfzaken, winkels in keukens en vloeren en winkels in meubels en huishoudartikelen groeide sterker dan gemiddeld in de non-foodsector. Kledingwinkels zetten ook iets meer om dan een jaar eerder, maar de verkopen waren bijna 4 procent lager dan een jaar eerder.
De omzet van drogisterijen en parfumerieën, winkels in consumentenelektronica en winkels in recreatieartikelen kromp ten opzichte van vorig jaar. Ook de omzet van de winkels in schoenen en lederwaren was flink lager.
Online omzet opnieuw aanzienlijk hoger
De online omzet lag in januari circa 13 procent hoger dan in dezelfde maand een jaar eerder. Webwinkels zetten ruim 15 procent meer om. Webwinkels hebben als hoofdactiviteit verkoop via internet. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channelers) groeide met 10 procent.
Bron: CBS