NSR (Nederlandse Schuldhulproute) en Budget Energie werken samen aan een geldzorgenvrije toekomst voor klanten. De energieleverancier wijst klanten met betalingsachterstanden op de route voor passende hulp. Met de aansluiting van Budget Energie krijgen zo’n 800.000 mensen direct toegang tot geldfit.nl en 0800-8115, het gratis landelijke platform en telefoonnummer voor hulp bij geldzorgen.
De samenwerking helpt schulden beperken of zelfs voorkomen door klanten met geldzorgen eerder te signaleren en verwijzen naar concrete hulp. Een uitkomst, volgens Wout Hut (operationeel directeur Budget Energie): “We merken in onze klantgesprekken dat mensen zich echt zorgen maken over de huidige energiecrisis. Geldzorgen nemen toe en mensen stellen concrete vragen en willen advies, maar wij weten vaak niet van alle 350 gemeenten waar de klant nu het beste terecht kan.”
Met de aansluiting kan de energieleverancier dit inzicht nu wel bieden. Via de gratis Geldfit-test of 0800-8115 krijgen klanten met geldzorgen direct te zien welke hulp het beste bij hen past. “Die energierekening ligt er nu eenmaal, maar samen met NSR kunnen we klanten toch zo goed mogelijk en veel gerichter helpen.”
Samen perspectief bieden
Vastelastenbedrijven zijn een relevante vindplek voor mensen met geldzorgen, ziet Hiske van der Hoek (adviseur bedrijven NSR): “Deze bedrijven hebben vaak al belangrijke contactmomenten met mensen en doorverwijzen gaat dan een stuk makkelijker. Zeker energieleveranciers, want steeds meer mensen bellen omdat ze de rekeningen niet meer kunnen betalen.” Partners kunnen nu direct perspectief bieden. “We coachen mensen samen naar nieuwe mogelijkheden, zoals het aanvragen van energietoeslag. Want nog lang niet iedereen weet hiervan of durft deze regeling te gebruiken door schuldschaamte.”
Maatschappelijk probleem voelbaar
De schuldenproblematiek is goed voelbaar in de gesprekken met klanten, merkt Hut: “Juist bij klantcontactcentra werken relatief veel jonge mensen, die dagelijks te maken krijgen met dit grote maatschappelijke probleem.” Direct zorgen bij klanten wegnemen, lukt dan niet altijd. Dat vraagt veel van relatief jonge medewerkers, ziet Hut: “Zij zijn ook gewoon mensen en ook bij hen valt er dan wel eens een traantje.”
Van der Hoek ziet dit ook terug aan de telefoonlijn 0800-8115: “Een steeds grotere groep belt terwijl het water hen al aan de lippen staat. Daarom is het zo belangrijk dat we gezamenlijk optrekken in dit maatschappelijke vraagstuk. Alleen samen werken we aan een financieel gezond Nederland.”