Betere ondersteuning voor hypotheekklanten met betalingsproblemen.
Schakel! Het samenwerkingsverband van zes grote hypotheekverstrekkers en negentig bij de brancheorganisatie NVVK aangesloten organisaties voor schuldhulpverlening, is een nieuwe fase ingegaan. ABN AMRO, ING, Obvion, Rabobank, REAAL en SNS Bank gaan consumenten met ernstige betalingsproblemen actief verwijzen naar schuldhulpverlening om ze beter van dienst te zijn.
Meer duidelijkheid voor de consument
Wie in het verleden betalingsproblemen kreeg, kon zich melden bij schuldhulpverlening of bij zijn hypoheekverstrekker. Door de samenwerking in Schakel! die eerder dit jaar is opgezet, wordt vanuit schuldhulpverlening nu vroegtijdig contact gezocht met de hypotheekverstrekker. Hierdoor kan sneller en eenvoudiger een passende oplossing gevonden worden, zodat het klantbelang nog beter kan worden gediend. De zes betrokken hypotheekverstrekkers gaan consumenten, die zich met ernstige betalingsproblemen bij hen melden, zoveel mogelijk actief naar schuldhulpverlening verwijzen. Schuldhulpverlening kan dan een totaalbeeld maken van de financiële situatie van de klant. Hypotheekverstrekkers kunnen dit zelf niet, omdat zij vaak alleen inzicht hebben in de achterstand op de hypotheek en eventueel overige bankproducten. Door de totale schuldproblematiek van de klant in kaart te brengen, krijgt de klant nu een totaaloplossing van de schuldhulpverlener én de hypotheekverstrekker.
Positieve resultaten
Klanten bepalen zelf of ze gebruikmaken van Schakel!. Als de klant dit wil, vindt afstemming tussen schuldhulpverlening en de hypotheekverstrekker plaats. Gezamenlijk wordt dan een plan opgesteld om klanten in hun huis te laten wonen of om de restschuld minimaal te houden. Het aantal consumenten dat gebruik maakt van Schakel! neemt toe.
Bron: NVVK