Energieminister Rob Jetten heeft nieuwe regels laten opstellen, zodat huishoudens met betalingsproblemen niet afgesloten worden door hun energieleverancier. Zo moet voorkomen worden dat ruim een miljoen huishoudens die met betalingsachterstanden kampen in de kou komen te staan tijdens de winter. De nieuwe, tijdelijke regelgeving stelt dat energiemaatschappijen in plaats van één nu drie betalingsherinneringen moeten versturen.
- Energiemaatschappijen moeten voortaan drie betalingsherrinneringen sturen
- Tussen elke betalingsherrinnering zit veertien dagen
- Energiebedrijven moeten op meerdere manieren contact zoeken met wanbetalers
- Klante met betalingsachterstand moeten actief in gesprek blijven met hun leverancier
Tussen de drie betalingsherinneringen moet een periode van veertien dagen zitten. Daarnaast moeten energieleveranciers op verschillende manieren contact zoeken met hun klanten die hun rekening niet kunnen betalen. Alleen een mailtje sturen, volstaat niet. Energiebedrijven moeten ook telefonisch contact zoeken met deze mensen.
Het uitgangspunt is dat klanten tot april 2023 “in principe” niet afgesloten kunnen worden van energie wanneer ze hun rekeningen niet betalen. Dit principe is enkel van toepassing als klanten met een betalingsachterstand in contact blijven met hun energieleverancier voor een betalingsregeling. Er moet proactief naar een oplossing gezocht worden.
Tijdelijke regelgeving biedt uitkomst
Mocht het toch zover komen dat een huishouden afgesloten wordt van energie dan biedt de tijdelijke regeling alsnog enig soelaas. Energiebedrijven moeten bij een dreigende afsluiting contact opnemen met de gemeente die een laatste poging moet doen om te voorkomen dat de klant wordt afgesloten.
Het kabinet nam al meerdere maatregelen om ervoor te zorgen dat mensen hun oplopende energierekeningen nog kunnen betalen. In november en december ontvangen huishoudens een korting van 190 euro op hun energiekosten. Vanaf januari gaat een prijsplafond op de energierekening van kracht.
Bron: Vastelastenbond