Met papierloze processen worden ketens transparanter. Maar hoeveel transparantie kunnen ketens aan?

Elk jaar worden er 150 miljoen vrachtbrieven opgesteld in Nederland. Dat is een obstakel als je ketenprocessen wilt versnellen, beter op elkaar wilt laten aansluiten en goedkoper wilt maken.

De elektronische vrachtbrief komt er snel aan. Met Transfollow kunnen afzenders, logistieke dienstverleners en geadresseerden straks met één uniforme en gestandaardiseerde koppeling tussen systemen een vrachtbrief opstellen, uitwisselen en ondertekenen. Dat spaart zeker een miljard euro per jaar. 

Papierloos

Processen tussen bedrijven worden stap voor stap papierloos. Dat lijkt goed nieuws. Echter, de toenemende transparantie gooit hele sectoren van de een op de andere dag op de schop.

Er is eigenlijk geen sector waar transparantie niet de nieuwe norm is. Die transparante gaat steeds verder, letterlijk dieper, in de systemen van de ketenpartners.

Hekken

Traditioneel werden gegevens tussen systemen uitgewisseld via een interface; de Business Application Programming Interface (BAPI). Het systeem werd omsloten met veilige, hoge hekken; tot hier en niet verder. 

Vandaag gaat de gegevensuitwisseling tussen systeem veel verder. Met een application programming interface (API) kan de gebruiker zelfs gaan schatgraven in de onderliggende data in de systemen van de ketenpartners. De hekken zijn weg.

Wie zou dat niet graag willen? Je kunt de voedselveiligheid in de hele keten volgen, je ziet precies of de transporteurs wel echt die kilometers heeft gemaakt die op de rekening staan en je kunt precies zien welke verkooppunten succes hebben met een nieuw product. 

De voorstanders stellen terecht dat juist het delen van procesgegevens met een API pas echt waarde biedt om processen te verbeteren.

De extra waarde zit in sneller, en succesvoller, introduceren van nieuwe producten, een betere gezondheidszorg thuis en meer duurzaam transport en distributie.

Weerstand

Open en transparante data roepen echter ook terecht enige weerstand op. Worden deze domeinen straks gedomineerd door de grote ketenregisseurs? Bepalen Mercedes-Benz European Transport Services, Google Retail en TomTom Travel Services straks het wereldwijde speelveld?

Ik vraag me of er geen nieuwe regels voor het marktspel tussen aanbieders en kopers nodig zijn. En, wie bewaakt er straks nog het belang van consumenten en kleinere ondernemers?

Het is de hoogste tijd dat Neelie Kroes zich gaat buigen over die API’s en de BAPI’s en de gevolgen voor de werking van markten.

Walther Ploos van Amstel is docent logistiek aan de Hogeschool van Amsterdam en supply chain expert bij TNO Mobiliteit en Logistiek. Volg Walther ook op Twitter.com/Delaatstemeter 

Bron: www.delaatstemeter.com