Met grote betrokkenheid en intensiteit heeft het Nibud in 2017 weer gewerkt aan het vergaren van kennis over huishoudfinanciën en het verspreiden van nieuwe inzichten over financieel gedrag.
Het was een jaar vol prachtige projecten en producten waar we met het hele team met veel inzet aan hebben gewerkt. De verbindende factor? Onze visie: iedereen in Nederland zijn geldzaken in balans.
Wat hebben we in 2017 zoal gedaan?
- We hebben twee nieuwe tools gemaakt. Met de WerkZorgberekenaar kun je in zeven stappen berekenen wat een andere werk-zorgverdeling betekent voor de financiële situatie. De Uitvaartberekenaar laat zien welke kosten men ongeveer kan verwachten voor de uitvaart.
- Er zijn drie van onze sites vernieuwd en geschikt gemaakt voor mobiel gebruik: Zelfjeschuldenregelen.nl, Berekenuwrecht.nl en de Scholierensite.
- 62 procent van de werkgevers heeft te maken met personeel met financiële problemen. Een werkgever is al snel 13.000 euro per jaar kwijt aan een werknemer met financiële problemen die voltijds werkt en een modaal salaris verdient. Dit blijkt uit het rapport ‘Personeel met schulden’ van het Nibud.
- Bijna 400 vrijwilligers in de thuisadministratie deden mee aan de tweede Nibud Trainingsdag voor vrijwilligers 2017, die het Nibud samen met de Rabobank Foundation organiseerde.
- In november 2017 lanceerde het Startpunt Geldzaken, het samenwerkingsverband van Nibud, VEH, VEB en FPP, twee nieuwe geldplannen: het geldplan Rondkomen met kinderen en het geldplan Studie (klein)kinderen.
- 2,5 miljoen huishoudens hebben te weinig (spaar)geld achter de hand en lopen daardoor een risico op financiële problemen. Het Nibud adviseert in het rapport ‘Geld achter de hand makkelijker maken’ dat de samenleving in moet zetten op het stimuleren van ongemerkt sparen.
Open het jaarverslag via deze link. Het jaarverslag kunt u lezen in de vorm van een online magazine.
Bron: Nibud