86 procent van de docenten in het voortgezet onderwijs (vo) vindt dat het leren omgaan met geld een belangrijk onderwerp is in de klas. Ruim driekwart van hen maakt zich zorgen over de invloed van influencers op het koopgedrag van hun leerlingen. Dit blijkt uit onderzoek van Wijzer in geldzaken uit juni 2024. Ook noemen docenten andere aandachtspunten zoals het gebruik van achteraf betalen en de invloed van gokreclames. Om vo-docenten actuele, betrouwbare en toepasbare kennis te bieden, is het Programma Financiële educatie mbo van het Nibud nu uitgebreid naar het voortgezet onderwijs.

‘In het recente onderzoek Betaalgedrag scholieren zagen we opnieuw dat de helft van de scholieren aangeeft wel eens geld tekort te hebben’, zegt Nibud-directeur Arjan Vliegenthart. ‘’Op is op’ is echt een onmisbaar gegeven in de financiële opvoeding en educatie. Het dwingt je om keuzes te maken en leert je hoe je kunt rondkomen.’

Onderscheid naar leeftijd

In maart 2024 lanceerden het Nibud en Wijzer in geldzaken het Programma Financiële educatie al voor het mbo, gericht op jongeren vanaf 16 jaar. Dit programma is nu bijgewerkt en uitgebreid voor docenten van het voortgezet onderwijs, waarbij de onderwerpen zijn ingedeeld op leeftijd. Voor een 12-jarige zijn immers andere geldzaken relevant dan voor een 16-jarige.

Elk onderwerp start met de leerdoelen per leeftijdsgroep (12 t/m 14 jaar en 15 t/m 17 jaar) en de competenties die iedereen boven de 18 zou moeten beheersen. Vervolgens volgt de informatie die de leerlingen nodig hebben om die leerdoelen te halen. Elk onderwerp sluit af met een overzicht van relevante links en aanbevelingen, zoals stellingen om in de klas met elkaar in gesprek te gaan en informatie uit onderzoek.

Handvatten voor docenten

Het Programma Financiële educatie is in het kader van de Subsidieregeling Financiële educatie ontwikkeld, in opdracht van Wijzer in geldzaken. Christian Meijer, hoofd van Wijzer in geldzaken: ‘Ook in het voortgezet onderwijs zijn veel docenten ontzettend gemotiveerd om hun leerlingen meer te leren over omgaan met geld. Ze zijn op zoek naar de beste manier om dat te doen en vragen zich af welke onderwerpen ze dan moeten behandelen. Met dit programma weten docenten dat ze volgens de leerdoelen en -competenties van het Nibud werken. We zijn heel blij dat we het programma nu ook voor vo-scholen vrij toegankelijk kunnen aanbieden op geldlessen.nl en in de Nibud Academie.’

Het Programma Financiële educatie helpt docenten om financiële vaardigheden in de lessen te integreren en bevordert hun deskundigheid op het gebied van financiële educatie. Het bevat de belangrijkste onderwerpen die bij financiële redzaamheid horen. Zoals heldere informatie over achteraf betalen zodat jongeren de risico’s ervan begrijpen en verstandige keuzes kunnen maken. Met die kennis kunnen docenten zelf hun toepassingen maken, specifiek voor het leerjaar en de aandachtsgebieden van hun leerlingen of studenten.

Bron: NIBUD