De Nibud e-mailcoaching Bewaar is een populaire online cursus. Sinds de lancering van de e-mailcoaching maken ruim er 2.000 consumenten gebruik van. Leerzaam en informatief, maar soms ook confronterend. De meest gehoorde reacties, vragen en opmerkingen van deelnemers lees je in deze blog.
‘Ik word gek van de bonnetjes’
Eén van de opdrachten uit de e-mailcoaching is het ordenen van je administratie. Dat is niet van iedereen een hobby, zo blijkt uit de reacties. ‘Pff, ik ben vandaag begonnen en heb flink kunnen ordenen. Maar met alle bonnetjes en garantiebewijzen kan ik bijna een map vullen! Hoe lang moet je dat nu eigenlijk bewaren en op welke manier?’
Veel deelnemers geven tips om foto’s te maken van je bonnetjes of deze in te scannen. Niet alleen omdat dit digitaal bewaren minder ruimte inneemt, maar ook omdat de geprinte bonnen en facturen na een bepaalde periode steeds minder leesbaar worden. Maar hoe lang moet je deze dan bewaren om aanspraak te maken op je garantie of verzekering?
‘Ik vind het soms wel lastig, want je hebt garantie van de leverancier, maar als die termijn verlopen is, heb je de bon misschien ooit nog nodig bij bijvoorbeeld een verzekeringskwestie, voor de inboedelverzekering’. Dat is iets wat veel deelnemers herkennen. Wat is daarin het advies van het Nibud?
Gea Schonewille, Nibud: ‘We raden inderdaad aan om een foto of scan te maken van je garantiebewijs, omdat papieren bonnetjes soms na verloop van tijd niet meer zichtbaar zijn. Daarnaast is het het meest overzichtelijk om je administratie op één plek te bewaren. Dus of alles digitaal of alles op papier in een map. Als je veel berichten digitaal ontvangt, is een digitale administratie het handigst. In het begin kost het inrichten even veel tijd, maar daarna gaat dit het snelst’.
Digitaal of op papier?
Op de vraag of je de administratie digitaal of op papier bewaart, lopen de meningen flink uiteen. Deelnemer: ‘Graag zou ik beide doen, zowel op papier als online. Helaas is mijn partner (nog) niet erg handig met de computer, maar ik wil het hem wel graag uitleggen. Ik ben ook geen grote fan van online, maar ik vrees dat we in de toekomst niet meer anders kunnen’.
Een andere deelnemer is juist erg blij met de digitalisering. ‘Mijn belangrijkste zaken krijg ik al digitaal. Ik deel het in categorieën in en maak mapjes met verschillende onderwerpen’. En sommige deelnemers geven eerlijk toe dat er nog geen systeem is en ze zich daarom juist voor de e-mailcoaching hebben aangemeld.
Zij zijn gelukkig niet de enigen die moeite hebben met financiële administratie, zo blijkt uit de vele reacties: ‘Mijn papieren administratie is redelijk in orde. Mijn digitale administratie is een ramp! Ik wil eerst mijn digitale administratie goed inrichten. Mijn uiteindelijke doel is volledig digitaal’.
Hoe lang moet je financiële papieren bewaren?
Een andere deelnemer reageert: ‘Oh, wat herkenbaar om te lezen. Ik heb sowieso moeite met het netjes opbergen van de administratie, zowel digitaal als op papier. Die rompslomp, pff. En wat mag je nu precies weggooien en na welke termijn?’
Nibud: Sommige documenten kun je na een jaar weggooien, andere kun je beter langer bewaren. Zoals salarisstroken en uitkeringsstrookjes: bewaar deze bij voorkeur twee jaar. Jaarafrekeningen van gas, water en elektriciteit kun je het beste drie jaar bewaren. Je belastingaangifte, definitieve aanslagen toeslagen, pensioenoverzichten en jaaroverzichten van werk of uitkering moet je het langst bewaren, maar vijf jaar is voldoende.
In principe kunnen belangrijke documenten ook digitaal bewaard worden, maar voor sommige documenten heb je het papieren origineel óók nodig. Denk hierbij aan je identiteitsbewijs, een paspoort, je hypotheekakte en diploma’s.
Eén van de deelnemers vraagt verbaasd: ‘Waarom is het verstandig de papieren van je gas, water en elektriciteit zo lang te bewaren? Kan daar iemand daar na drie jaar nog om vragen of is dat voor je eigen administratie?’
Marion Weijers, Nibud: ‘Meerdere jaren bewaren is handig om je eindafrekening te vergelijken met die van het jaar ervoor. Daarmee krijg je inzicht in of je verbruik gelijk blijft, stijgt, daalt of dat de energiekosten mogelijk zijn verhoogd’. Een deelnemer vult aan: ‘En natuurlijk omdat je ieder jaar moet vergelijken of je kunt overstappen. Dat scheelt ook!’
De vergeten facturen
Er worden regelmatig vragen aan elkaar gesteld. Zo ook over het betalen van facturen: ‘Wat is een slimme manier om facturen niet te vergeten te betalen? Zonder dat deze op de eettafel blijven slingeren of onderaan je mailbox verdwijnen?’
Uiteraard adviseert het Nibud om facturen direct te betalen, maar als dat niet meteen lukt, kun je deze alvast inplannen in je online bankieren-omgeving. Als je dit enkele dagen na het ontvangen van je salaris of uitkering inplant, gaat het altijd goed. En anders kun je een paar dagen voor de uiterlijke betaaldatum een reminder voor jezelf in je agenda zetten.
Een van de deelnemers reageert verrast: ‘Nou, dat ik daar niet eerder aan heb gedacht! Dat inplannen is wel een hele goede! Ik stel het soms inderdaad uit omdat het dan niet uitkomt met mijn salaris, dus dit is een handige tip’.
Confronterend, maar leerzaam
Bij aanvang van de e-mailcoaching vul je een vragenlijst is, waar een score aan wordt gegeven. Na afloop van de coaching maak je deze test opnieuw, zodat je kunt zien of je score is verbeterd. Lang niet iedereen scoort een voldoende bij de start. ‘Ik scoor een dikke onvoldoende! Iets wat ik best wel wist, maar ik heb al die tijd met mijn kop in het zand gezeten :-(‘.
Andere deelnemer: ‘Mijn score is matig. Ik merk dat ik vaak achter de zaken aanloop, omdat er in mijn persoonlijke situatie veel speelt. Dan vind ik het moeilijker om alles bij te houden, maar dat is ook de reden om juist aan deze e-mailcoaching mee te doen’.
Dat de e-mailcoaching best confronterend kan zijn, wordt ook opgebiecht: ‘Ik ben net begonnen aan het opzoeken en scannen van garantiebewijzen. Wat een confrontatie is dat zeg! Zoveel spullen waar ik beter over na had moeten denken, volkomen overbodig. Geen wonder dat ik aan het einde van mijn geld nog een stukje maand over heb. Goed idee van Nibud!’
Kortom: een waardevolle e-mailcoaching voor iedereen die een steuntje in de rug kan gebruiken bij de financiële administratie. Of juist een fijne bevestiging dat je het goed doet!
Een overzichtelijke administratie
Om u te helpen bij het overzichtelijk houden van waar u belangrijke documenten bewaart en hoe u berichten van organisaties binnenkrijgt, heeft het Nibud een online bewaartool gemaakt: de Nibud Bewaarwijzer.
Bron: Nibud