Op 20 maart, de eerste dag van de Global Money Week, verzorgden het Nibud en Tilburg University een gastles en kennissessie ‘Jongeren & Geld’ bij MBO Curio in Breda. Aanleiding is het door de EU gefinancierde ANGLE-project: ‘A Network Game for Lifecycle Education’. Het doel van dit project is om de financiële geletterdheid onder jongeren te vergroten, zodat zij in staat zijn om tijdens hun leven gezonde financiële beslissingen te nemen.
Behalve het Nibud en Tilburg University, zijn er diverse internationale partners bij het project betrokken. De coördinatie is in handen van het Center for Research on Pensions and Welfare Policies (CeRP – Collegio Carlo Alberto) in Italië. De bijdrage vanuit Nibud wordt geleverd door onderzoekers Michael Visser en Annette Groen.
Het levensloopprincipe
In het internationale ANGLE-project staat het levensloopprincipe centraal. Dat houdt in dat jongeren bewust worden gemaakt van het feit dat financiële beslissingen die zij nu nemen, gevolgen hebben op de lange termijn. Ze worden zich daarvan bewust door het spelen van een bordspel, waarin ze langs belangrijke keuzemomenten lopen: studeren of werken, sparen, investeren en schulden, een huis kopen of huren en voorbereiding op je pensioen.
Nibud-onderzoeker Michael Visser: ‘Bij het Nibud onderzoeken we het financieel gedrag van jongeren. Inzichten uit dit onderzoek vormen de basis voor de Nibud-competenties en -leerdoelen. Daarnaast doen we veel onderzoek naar financiële planning voor de lange termijn. Met onze gegevens kunnen we bijvoorbeeld praktische tools maken die mensen inzicht geven in de keuzes die ze hebben en ook handelingsperspectief bieden.’
‘Jong geleerd, is oud gedaan’
Het ANGLE-project zocht naar niet alledaagse manieren om jongeren aan het denken te zetten over financiële beslissingen. Volgens Visser is dat een belangrijke toegevoegde waarde van het project. ´’Studenten samen in de klas ‘ouderwets’ een bordspel laten spelen, zorgt voor interactie. Op een speelse manier kan het hun interesse wekken voor het onderwerp geld. Jong geleerd, is oud gedaan. Dat proberen we te bereiken.’
Het Nibud pleit dan ook voor structurele financiële educatie. De basis van financiële educatie is het in balans brengen van inkomsten en uitgaven. Daarbovenop is het belangrijk om te weten voor welke inkomensondersteunende maatregelen je mogelijk in aanmerking komt. En dat je weet waar je hulp kunt vinden als je er zelf niet uitkomt. ‘Leer je dat nu, tijdens je studie, dan weet je ook later beter je weg te vinden in het soms ingewikkelde systeem’, volgens Nibud-onderzoeker Annette Groen.
Bron: Nibud