In het derde kwartaal van 2017 hebben Nederlandse consumenten online € 5,0 miljard uitgegeven aan producten en diensten. Daarmee komen de online bestedingen in de eerste negen maanden op € 15,7 miljard uit, een stijging van 14% ten opzichte van dezelfde periode in 2016. Dit blijkt uit cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor, het onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland. Dit onderzoek wordt door GfK uitgevoerd, in opdracht van Thuiswinkel.org en in samenwerking met PostNL.
In het derde kwartaal van 2017 zijn er 49,7 miljoen online aankopen gedaan: 39,0 miljoen productaankopen (+22% t.o.v. Q3 2016) en 10,7 miljoen online aankopen van diensten (+18%). Met een groei van 22% ten opzichte van Q3 2016, stijgen de productaankopen, zoals kleding, speelgoed en elektronica, harder dan aankopen van diensten, zoals pakketreizen en eventtickets (+18%). In termen van bestedingen gaat 62% (€ 3,1 miljard) naar de online aankoop van producten en 38% (€ 1,9 miljard) naar de aankoop van diensten. De online bestedingen aan producten zijn vergeleken met het derde kwartaal van 2016 met 17% gestegen, terwijl de bestedingen aan diensten een groei van 10% laten zien.
In de eerste drie kwartalen van dit jaar is in totaal € 15,7 miljard uitgegeven via internet. Met de feestdagen in het vooruitzicht worden de bestedingen in Q4 geschat op € 7,0 miljard, waarmee de totale online omzet in 2017 op € 22,7 miljard uitkomt. Dit zou een stijging van 14% ten opzichte van 2016 betekenen. Het totale aantal online aankopen over 2017 komt naar verwachting uit op 201 miljoen (+17% t.o.v. 2016).
Wijnand Jongen, directeur Thuiswinkel.org: “In de eerste drie kwartalen van 2017 zien we dat de online groei flink doorzet. Dit komt door de goede resultaten van zowel pure players als fysieke winkels die ook online producten en/of diensten verkopen. Voor heel 2017 stevenen we af op een online recordomzet van ruim € 22 miljard. Vooral aan de productenkant van Q4 verwacht ik een flinke stijging van 15-20%, vooral omdat consumenten dan hun sinterklaas- en kerstaankopen weer gaan doen. Hierbij spelen uit het buitenland overgewaaide (online-)retailfeestdagen als Singles Day en het Black Friday-weekend een steeds grotere rol.”
Groei in online bestedingen het grootst voor Health & Beauty, Food/Nearfood en Home & Garden
De Nederlandse consument is in het derde kwartaal vooral meer online gaan spenderen aan producten. De online bestedingen aan Health & Beauty (+57%), Food/Nearfood (+47%) en Home & Garden (+47%) stegen explosief. De top 5 in termen van groei in bestedingen wordt compleet gemaakt door de segmenten Schoenen & Lifestyle (+36%) en Kleding (+29%).
Telecom is in Q3 2017 het enige productsegment dat een daling in bestedingen laat zien ten opzichte van het derde kwartaal van 2016. Menno van den Elzen, Business Consultant Retail & Lifestyle bij GfK: “De daling van Telecom in het derde kwartaal heeft alles te maken met de BKR-registratie die sinds 1 mei dit jaar van toepassing is op de aanschaf van een telefoonabonnement inclusief een toestel met een waarde van € 250,- of meer. Om een BKR-registratie te voorkomen kiezen consumenten nu sneller voor een abonnement zonder toestel, waardoor bestedingen aan telefonie afnemen.”
Bron: GfK