Het Nederlandse middenbedrijf heeft één van de meest ambitieuze verwachtingen ter wereld als het gaat om groei. Meer dan een derde (38%) verwacht dat hun bedrijf het komende jaar met 11% tot 25% zal groeien.
Dit is ver boven het wereldwijde gemiddelde (25%) en de nationale groeiverwachting van het Internationaal Monetair Fonds van 2018 van 3,2%. Dit blijkt uit de EY Growth Barometer, een internationaal onderzoek van EY onder meer dan 2700 CEO’s en ondernemers in het internationale middenbedrijf.
Zorgen over langzame werelwijde groei en cashflow
Nederlandse bedrijven maken zich meer zorgen over het risico van een langzame of vlakke wereldwijde groei – genoemd door meer dan een kwart (29%), ten opzichte van 9% in 2017. De belangrijkste interne uitdaging voor groei is onvoldoende cashflow, genoemd door bijna een derde (31%) van de Nederlandse bedrijven – en overtreft andere factoren zoals technologische verstoring.
Ernst Groenteman, Partner EY Nederland: “De nadruk op cashflow zien we ook terug in de rest van de wereld en is waarschijnlijk het gevolg van veranderende verkooppatronen. Convergentie, onvoorspelbare online kooppatronen en de noodzaak om snel te investeren om aan veranderende consumentenbehoeften te voldoen, vergroten de behoefte aan direct te besteden geld”.
Nederland voortrekker in het gebruik van AI
Uit het onderzoek blijkt ook dat Nederland voorloopt voor als het gaat om de adoptie van kunstmatige intelligentie (AI). Samen met China pakt Nederland de voortrekkersrol als topgebruikers van deze nieuwe technologie. 78% van de respondenten is van plan AI in de komende twee jaar in te voeren, een verhoging met 66 procentpunten in 2017.
Groenteman: “Nederlandse ondernemers realiseren zich volop welke kansen technologie en IT bieden voor hun businessmodel en groeiverwachtingen. Het is opvallend hoe deze trend nu voortvarend wordt opgepakt”.
Zoektocht naar personeel met stip op één
De meerderheid van het Nederlandse middenbedrijf is voornemens meer personeel aan te nemen. Vier op de 10 bedrijven in Nederland zegt dat het hun prioriteit is om meer fulltime personeel aan te nemen. Hiernaast is 17% van plan meer freelancers aan te nemen.
Er ligt ook een sterke nadruk op diversiteit, wat als noodzakelijk wordt gezien voor de strategische inzet van talent. Voor 45% van de Nederlandse bedrijven speelt diversiteit een belangrijke rol voor de strategische recruitment, ten opzichte van 33% in 2017.
Bron: EY