Nederlanders weten te weinig over online gevaren en hoe zij zich daartegen kunnen beschermen. Ook onderschatten zij de kans dat zij slachtoffer worden. Dit blijkt uit het onderzoek ‘Cybersecurity awareness en skills in Nederland (2016)’[1] van Alert Online. Ruim de helft van de Nederlanders heeft nog nooit van ransomware gehoord, terwijl dit de snelst groeiende dreiging op internet is. Daarom geeft staatssecretaris Dijkhoff vandaag bij KPN het startschot voor de campagne Alert Online. Tweehonderd partijen zetten zich van 3 tot en met 14 oktober in om de kennis en vaardigheden van Nederlanders op het gebied van cybersecurity te vergroten en zo Nederland online veiliger te maken.
Ransomware is de laatste paar jaar enorm populair geworden onder cybercriminelen[2]. Het virus gijzelt je computer door bestanden ontoegankelijk te maken en geeft deze pas vrij als je losgeld hebt betaald. In 2015 had 65% van de Nederlanders nog nooit van ransomware gehoord. Inmiddels is dit gedaald naar 53%. Dat 15% van de ondervraagden zelf slachtoffer is geworden van gijzelsoftware of iemand kent die ermee te kampen heeft gehad, lijkt mede oorzaak te zijn van deze daling. Hoewel de helft van de Nederlanders dit soort online risico’s kent, gedraagt lang niet iedereen zich daarnaar. Zo verzuimen veel Nederlanders automatische updates aan te zetten (52%) of regelmatig back-ups te maken (eveneens 52%), terwijl deze maatregelen cruciaal zijn om je bijvoorbeeld tegen ransomware te beschermen en schade bij besmetting te beperken.
Nederlanders onderschatten kans dat zij slachtoffer worden
De meerderheid van de Nederlanders (69%) maakt zich weinig zorgen over zijn digitale veiligheid. Zij schatten de kans dat zij slachtoffer worden van de grootste dreigingen op internet, zoals ransomware, phishing en malafide advertenties, veel lager in dan in werkelijkheid het geval is. Staatssecretaris Dijkhoff van Veiligheid en Justitie: “Internetcriminelen weten steeds weer nieuwe vormen te vinden ons te verleiden om bijvoorbeeld hun vervalste mails te openen, in te gaan op verzoeken of om op malafide advertenties te klikken. Wij moeten daarom ook steeds slimmer worden door onze cyberskills te verbeteren. Dit onderzoek laat zien dat we hier nog flinke stappen moeten zetten. Daarom starten tweehonderd partijen vandaag gezamenlijk de campagne Alert Online om de cyberskills van burgers en bedrijven te verbeteren.”
Tips ter bescherming
Voor wie zich tegen ransomware wil beschermen of schade wil voorkomen, geeft Alert Online drie belangrijke tips:
- Maak regelmatig een back-up van bestanden
- Update software direct. Het helpt om automatisch updaten in te stellen
- Klik niet zomaar op bijlagen of links in e-mails. Het kan een valse e-mail zijn.
Meer tips en praktische uitleg om je te wapenen tegen cybergevaren staan op: www.alertonline.nl/tips
Over Alert Online
Alert Online is de jaarlijkse bewustwordingscampagne die dit jaar plaatsvindt van 3 tot en met 14 oktober 2016. Alert Online is een initiatief van de overheid, het bedrijfsleven, het onderwijs en de wetenschap. Tweehonderd partijen zetten zich in om de bewustwording en kennis over online veiligheid te vergroten en digitaal veilig gedrag te stimuleren. Dit jaar staat de Alert Online campagne in het teken van cyberskills – weten, kunnen en doen. De campagne Alert Online 2016 wordt georganiseerd door ECP, het Platform voor de Informatiesamenleving, in opdracht van de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV). Kijk voor meer informatie op www.alertonline.nl.
[1] Onderzoek is uitgevoerd door TNS Nipo onder 2600 respondenten waarvan onder 963 burgers. TNS NIPO gaat vanaf nu verder onder de naam Kantar TNS.
[2] Cybersecuritybeeld 2016, Nationaal Cyber Security Centrum, september 2016
Bron: www.rijksoverheid.nl