Nederlandse consumenten hebben voor € 817 miljoen gekocht via buitenlandse webwinkels* in 2017. Dit is een groei van 28% ten opzichte van het voorgaande jaar (2016: € 637 miljoen). China is nog steeds de grootste cross-bordermarkt; 30% van alle cross-borderbestedingen wordt uitgegeven via Chinese webwinkels. Dit blijkt uit cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor, het onderzoek naar online consumentenbestedingen* in Nederland. Dit onderzoek wordt door GfK uitgevoerd, in opdracht van Thuiswinkel.org en in samenwerking met PostNL.
Bijna drie op de tien Nederlanders van 15 jaar en ouder hebben in 2017 een of meerdere aankopen via buitenlandse webwinkels gedaan. In totaal hebben 3,8 miljoen cross-border kopers € 817 miljoen uitgegeven via buitenlandse webwinkels in 2017. De cross-borderuitgaven stijgen hiermee met 28% ten opzichte van 2016. Hiermee ligt de groei van het cross-borderkanaal hoger dan vorig jaar (2016 vs. 2015: +24%). Op totaalniveau gaat 4% van de Nederlandse consumentenbestedingen naar buitenlandse webwinkels (2016: 3%).
China ook in 2017 de grootste cross-bordermarkt, Frankrijk en Spanje winnen aan populariteit
Ook in 2017 is China de grootste cross-bordermarkt voor Nederlands consumenten, want 30% van alle uitgaven bij buitenlandse webwinkels gaat naar China (2016: 30%). In totaal geven Nederlanders € 248 miljoen uit op Chinese websites, een groei van 31% ten opzichte van 2016). Deze groei zwakte wel iets af ten opzichte van de groei die vorig jaar te zien was (2016 vs. 2015: + 59%). China is vooral erg populair voor het kopen van consumentenelektronica, IT, home & garden, telecomproducten en speelgoed. Voor consumenten die nog nooit bij Aziatische webshops hebben besteld, ligt de drempel hiervoor vooral in het feit dat zij de productkwaliteit niet vertrouwen en het makkelijker vinden om via een Nederlandse website te bestellen (Bron: GfK ShoppingTomorrow Consumer Research 2017).
“China is opnieuw de populairste bestemming voor Nederlandse cross-border shoppers, met name vanwege de lage prijzen en bezorgkosten”, vertelt Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org. “Chinese bedrijven hebben jarenlang grote voordelen gehad ten opzichte van Europese retailers, waardoor zij hun producten goedkoper in de Europese Unie op de markt konden brengen. Per 1 januari 2018 is er echter een einde gekomen aan het goedkoop verzenden van pakketjes als brievenbusstuk. Er geldt nu een nieuw internationaal tariefsysteem waardoor het vanuit China versturen van commerciële post duurder is geworden. Daarnaast moeten Chinese webwinkels met ingang van 2021 ook btw gaan afdragen voor cross-border zendingen met een orderwaarde lager dan € 22,-. Hiermee komt er een einde aan de jarenlange uitzonderingspositie van China en de btw-ontwijking die daarmee gepaard ging. Twee maatregelen die mede op aandringen van Thuiswinkel.org tot stand zijn gekomen en die bijdragen aan een level playing field voor Nederlandse (web)winkels.”
Buurland Duitsland is na China het populairst voor Nederlandse online shoppers. 17% van de Nederlandse cross-borderbestedingen gaat via Duitse webwinkels. Groot-Brittannië staat op een derde plaats met een aandeel van 14%. Opvallende stijgers dit jaar zijn Frankrijk en Spanje. Spanje heeft (nog) een relatief laag aandeel van 4% binnen de cross-borderbestedingen, maar ziet wel bijna een verdubbeling van de Nederlandse cross-borderbestedingen terug. Ook Frankrijk wint aan populariteit (+84%).
Van alle cross-borderbestedingen gaat € 486 miljoen (59%) naar de aankoop van producten en € 331 miljoen (41%) naar diensten. De bestedingen aan producten, zoals telecom, kleding en speelgoed, zijn met 27% toegenomen ten opzichte van vorig jaar, waar de cross-borderuitgaven aan diensten, zoals vliegtickets, een groei van 31% noteren. De groei van de cross-borderbestedingen komt dus door het feit dat Nederlanders zowel meer producten als diensten via het buitenland zijn gaan kopen.
De sterkste groei in cross-borderuitgaven is terug te zien in het segment Pakketreizen. De cross-borderbestedingen binnen dit segment stijgen met 67%. Ook IT (+51%), Food/Nearfood/Health (+44%) en Home & Garden (+41%) laten een sterke cross-bordergroei zien.
* Zoals deze zijn gedefinieerd binnen de Thuiswinkel Markt Monitor.
Bron: GfK