Horeca én portemonnee weer open
Als de cijfers het toelaten, zijn terrassen en winkels op 21 april weer open. Hoewel Nederlanders uitkijken naar dit moment, denkt ruim 35% dat het financieel weer even wennen wordt. Tijdens de lockdown kwam één op drie (33%) namelijk beter uit met hun geld. Hier laten we ons overigens niet door tegenhouden. Bijna een kwart (22%) van de Nederlanders is voornemens om op dag één al een plek op het terras te bemachtigen. Dit blijkt uit onderzoek van online consumentenadviseur Pricewise onder 1.000 respondenten, in samenwerking met onafhankelijk veldwerkbureau Panel Inzicht.
Horecabudget: 70 euro
Het gemiddelde bedrag dat Nederlanders de eerste maand aan horeca willen uitgeven ligt op 70 euro. Op generatieniveau zit hier veel verschil in. Zo zetten millennials en generatie Z, met respectievelijk 75 en 85 euro, hoger in dan gemiddeld. Babyboomers zijn de hekkensluiters en geven met 65 euro het minst uit in de eerste maand. Wel zijn we het eens over het eerste drankje dat besteld wordt. Met stip op één staat het biertje (23%), gevolgd door een kop koffie (21%) en een glas wijn (11%).
Lockdown-spaarpot voor uitjes en vakanties
Vier op tien Nederlanders denkt weer meer uit te geven in de restaurants, cafés en hotels als deze weer geopend zijn. Voor sommige Nederlanders komt het horecabudget uit een speciale spaarpot. Bijna de helft van de Nederlanders (48%) vond het de afgelopen tijd makkelijker geld te besparen en heeft geld opzijgelegd. Met name voor vakanties en weekendjes weg (30%). Maar ook voor horeca (13%), kleding (18%), uitjes (16%) en beauty (9%) is gespaard.
Hogere vaste lasten door thuiswerken
Ondanks dat de lockdown het voor velen makkelijker maakte geld te sparen, vielen sommige uitgaven ook hoger uit. Zo gaven we meer geld uit aan boodschappen (28%) en thuisbezorgservices (27%). Ook de kosten voor energie gingen bij huishoudens omhoog (36%). “Ondanks een hogere energierekening doordat we vaker thuis zijn, biedt de nieuwe situatie ook veel kansen om te besparen,” vertelt Arno Baas, expert verzekeringen bij Pricewise. “Laten we de auto bijvoorbeeld ook in de toekomst vaker staan omdat we thuiswerken? Dan kan de kilometrage van je autoverzekering naar beneden worden bijgesteld, waardoor de premie in veel gevallen lager wordt. En ga je niet op vakantie? Dan is een doorlopende reisverzekering voorlopig ook niet nodig en kun je deze laten bevriezen. Dus aan alle Nederlanders die financieel weer even moeten wennen: het einde van de lockdown is een goed moment om je vaste lasten opnieuw onder de loep te nemen.”
Bron: Pricewise.nl