De traditionele grootste ICT-bedrijven blijven de top domineren. IBM, Microsoft, SAP, Oracle en Cisco voeren ook dit jaar de Global ICT 50-ranglijst aan. Nederlandse ICT-bedrijven spelen geen enkele rol van betekenis. Er staat geen Nederlands bedrijf bij de top 50 genoteerd. Dat blijkt uit onderzoek van Strategy&.
De jaarlijkse Global ICT 50 study van Strategy& bevat een analyse van het strategische potentieel van beursgenoteerde technologiebedrijven gebaseerd op hun financiële resultaten, de kracht van de portefeuille, geografische spreiding en innovatie en branding. Volgens Steven Pattheeuws, technologiespecialist bij Strategy&, biedt dit onderzoek veel nieuwe inzichten. ‘De grenzen vervagen in de technologiesector. Het is niet meer zo gemakkelijk om onderscheid te maken tussen hardware, software, diensten en telecom omdat bedrijven zich over grenzen heen ontwikkelen om hun markten en klantenbestanden uit te breiden.’
Focus op waardepropositie
Pattheeuws: ‘Kijk naar Google, Apple en Samsung. Standvastige vernieuwers die in de lijst zakken door langzamere groei en steeds meer uitontwikkelde technologieën. Daarom is het steeds belangrijker om je te richten op waardepropositie. Doe alleen de dingen die écht niemand anders kan.’
Intel neemt Pattheeuws als voorbeeld. ‘Deze onderneming is dit jaar gestegen van plek 24 naar 12 omdat zij de focus hebben verlegd. Aanvankelijk lag de focus op hardware, maar dat is nu veel meer een geïntegreerde mix geworden.’
Opmars Chinese bedrijven
Nederland speelt geen rol op dit belangrijke toneel, concludeert Pattheeuws. Geen enkele Nederlandse onderneming scoort een notering in de top 50 en voor volgend jaar ziet Pattheeuws daar niet direct verandering in komen. ‘Historisch wordt de top 50 bevolkt met Amerikaanse, Japanse, Koreaans en Indiase bedrijven. Chinese bedrijven maken voor het eerst hun intrede met ZTE en Alibaba. Dit is deels te wijten aan het gefragmenteerde karakter van de Nederlandse ICT- markt, met een kleiner aantal grote ICT-dienstverleners die wereldwijd actief zijn.’
Bron: pwc