Kleine ondernemers laten veel geld liggen. 85 procent van de MKB’ers die investeren in innovatie of duurzaamheid betaalt de investering onnodig helemaal zelf. Van subsidies voor innovaties maakt slechts 3 procent van de ondernemers gebruik, voor duurzaamheid 2 procent.
– Meeste investeringen tot 10.000 euro
– Roep om gezond economisch klimaat
– Export voor velen stap te ver
Dit blijkt uit een onderzoek onder 1153 MKB’ers, merendeels ZZP’er of werkgever van 2 tot 5 werknemers. Het onderzoek is gehouden door BusinessCompleet.nl.
Investeringen tot 10.000 euro
46 procent van de ondervraagde ondernemers investeert in innovatie. Het gaat in veel gevallen niet om heel hoge bedragen; veelal tot een investering van 10.000 euro. Ook degenen die willen gaan investeren in innovatie denken niet in grote bedragen. Bijna de helft van de ondervraagden zegt aan een bedrag tot 10.000 euro voldoende te hebben.
Behoefte aan kennis
Kleine ondernemers blijken veel behoefte aan kennis te hebben op het gebied van innovatie. Op de vraag ‘waaraan hebt u het meest behoefte als het gaat om stappen richting innovaties’ zegt 27 procent ‘kennis over innovatieve ontwikkelingen’, gevolgd door ‘netwerken’ (26 procent). Op de derde plaats staat ‘financieringsmogelijkheden’ (23 procent).
Besparen energie populair
Qua duurzaamheid is er bij kleine ondernemers nog veel te winnen: 40 procent van de onderzochte ondernemers is al bezig met duurzaamheid. Een derde geeft aan ‘enigszins’ te investeren in duurzaamheid en dan vooral in het besparen van energie (46 procent). Ook deze investeringen worden door de meeste ondernemers zelf betaald. Bijna 60 procent geeft aan wel meer geld aan duurzaamheid uit te geven als het bedrijf in aanmerking komt voor subsidies. 45 procent zegt een bedrag tot 10.000 euro nodig te hebben voor maatregelen voor een betere duurzaamheid.
Kostenbesparing
Redenen om (meer) te investeren in duurzaamheid zijn:
– Kostenbesparend op de lange termijn (36 procent)
– Vanuit de gedachte voor maatschappelijk verantwoord ondernemen (30 procent)
– Vraag vanuit de klant/afnemer (15,3 procent).
Ondernemers worden gestimuleerd om meer geld te steken in duurzaamheid als zij meer kennis zouden hebben van marktkansen (29 procent), financieringsmogelijkheden (20 procent) of in een netwerk op het gebied van duurzaamheid zouden zitten (20 procent).
Weinig export
Uit het onderzoek kwam duidelijk naar voren dat export voor de meeste kleine ondernemers nog een stap te ver is. Ongeveer één op de tien drijft (af en toe) handel met het buitenland. Het gros heeft ook geen plannen in die richting. Die enkeling die wel exporteert, investeert zelf. Een stimulans om te gaan exporteren is bijvoorbeeld netwerken in het buitenland (22 procent), kennis over marktkansen (10 procent) en nieuwe zakenpartners vinden (12 procent).
Gezond economisch klimaat
Ondernemers willen over het algemeen best investeren als de overheid:
– Zorgt voor een gezond economisch klimaat (38 procent)
– De belastingdruk verlaagt (19 procent)
– De regeldruk vermindert (16 procent)
Bron: APS