Een van de grote voordelen van digitale transformatie is dat er veel meer mogelijk is op het gebied van betalen. Dat betekent ook dat we tegenwoordig persoonlijker en socialer kunnen incasseren. Door de wijze van incasseren af te stemmen op de wensen en behoeften van klanten wordt de betaaldrempel verlaagd en voorkom je schulden.
Hoe doe je dat? In contact staan met kanten is hierbij van groot belang. Door persoonlijke communicatie en de klant te bereiken met jouw boodschap, voelt men zich aangesproken. Met het versturen van een betaalverzoek heb je binnen no-time het geld op de rekening. Op een manier die voor jou én voor de klant prettig is. Je verstuurt een betaalverzoek en slechts met enkele handelingen is de factuur betaald maar hoe werkt zo’n betaalverzoek precies?
Een betaalverzoek versturen kan via diverse kanalen. Door het toepassen van de kanaalstrategie wordt de klant bereikt via het gewenste kanaal. Er zijn diverse betaaloplossingen voor een zo laag mogelijke betaaldrempel. Zo kun je een QR-code toepassen, staat voor Quick Response, en dat is precies wat je wilt bij een openstaande factuur. De QR-code komt op een fysieke brief of in de mail. Door met de telefoon de QR-code te scannen, kan de klant eenvoudig met iDEAL het (afgesproken) bedrag overmaken of geeft een digitale incassomachtiging af. Maar ook mail en SMS zijn populaire kanalen om het de klant zo makkelijk mogelijk te maken met betalen. Een betaalverzoek versturen via SMS klinkt misschien wat ouderwets maar het werkt zeer effectief. Na het ontvangen van een betaalverzoek gaan een groot aantal klanten over tot betalen. Waarom het zo effectief is? De klant ziet de SMS, kan snel en eenvoudig de link openen en kan direct betalen. Bovendien door het versturen van een betaalverzoek opgemaakt in de huisstijl van de organisatie vergroot je het vertrouwen en de herkenning bij de ontvanger. Soms is het voor de klant de ene maand lastiger om een specifiek bedrag te missen dan een andere maand. Pas het betaalverzoek handmatig aan, zo voorkom je niet alleen schulden, maar zal de klant ook bereidt blijven de volgende facturen te betalen.
Wil je meer weten over het verlagen van de betaaldrempel en over innovatieve betaaloplossingen? Kom op 28 oktober langs bij de stand van Data B. Mailservice tijdens Credit Expo in s’Hertogenbosch!