Graydon voorspelt de komende twaalf maanden groei voor ruim 5 procent van de microkredietbedrijven in Nederland. De verwachte groei (2,2 procent) is echter lager dan voor het gemiddelde Nederlandse bedrijfsleven (4,3 procent). Dit blijkt uit de jongste ‘Graydon Insights’-sectoranalyse over microfinanciering. In deze analyse maakt bedrijfsinformatiespecialist Graydon aan de hand van infographics, data en analyses de belangrijkste ontwikkelingen voor de sector (visueel) inzichtelijk.
Reza Behjat, sectorexpert bij Graydon: “Microfinancieringsbedrijven richten zich met name op startende ondernemers die bij traditionele banken vaak te maken hebben met veel papierwerk en een streng acceptatiebeleid. Het bieden van kleine kredieten (al vanaf duizend euro) en hun volledig digitale aanpak waardoor binnen een paar minuten duidelijk wordt of een aanvraag wordt geaccepteerd, is daarbij kenmerkend.”
Een andere trend is internationalisering: door de digitale aanpak kunnen buitenlandse microkredietverstrekkers eenvoudig online nieuwe markten en landen bewerken. De wereld van kredietverstrekkers is dan ook volop in beweging. Behjat: “Hoewel traditionele banken nog steeds de grootste kredietvertrekkers zijn, zijn er vorig jaar 28 nieuwe microfinancieringsbedrijven bijgekomen die leningen verstrekken aan het MKB. We verwachten dan ook dat de sector het komende jaar zal blijven groeien.”
Die verwachte groei bevindt zich met name in de provincie Flevoland (+4,1 procent). Ook blijkt dat coöperatieve verenigingen een grotere groeiverwachting hebben (+2,1 procent) dan microfinancierders die een BV als rechtsvorm hebben (+1,1 procent). Uitgesplitst naar omvang, hebben de middelgrote bedrijven de grootste groeiverwachting (+6,8 procent). Meer data en inzichten vindt u in onderstaande sectoranalyse.
Over de Graydon Insights-sectoranalyses
Regelmatig licht Graydon een belangrijke sector uit en zet voor deze branche de belangrijkste data op een rij. Daarbij wordt vooral gekeken naar de groei en de verwachting voor deze sector. “Om als bedrijf te kunnen groeien, is het belangrijk te beschikken over de juiste data en inzichten over de markt”, zegt Paul Uijtewaal, Commercieel Directeur bij Graydon. “Met onze sectoranalyses informeren we de markt en de media op regelmatige basis over de actuele inzichten in belangrijke sectoren van de Nederlandse economie.”
Bron: Graydon