Data en geavanceerde technologie: als je hier niet mee bezig bent sla je de plank mis… Dat is de toon binnen ons vakgebied credit management: ook het programma van de Credit Expo staat er weer vol van.

We moeten hierbij echter niet vergeten dat data en technologie middelen zijn en geen doel op zich. Echt resultaat bereik je alleen als het samenspel van mens, technologie en proces goed in balans is.

Michael Facey, Marketing en Product Management Manager bij OnGuard vertelt over OnGuards visie op data en de rol van de credit manager: ‘Natuurlijk is ons credit management vakgebied voortdurend in beweging, maar tegelijkertijd blijft de essentie hetzelfde. De credit manager probeert uitstaande facturen zo snel mogelijk betaald te krijgen op een manier die zowel voor de klant als voor hem prettig is. De uitvoering van het proces, al dan niet met behulp van data en technologie, bepaalt dus uiteindelijk het resultaat.’

Hoe hard groeit de rol van data en technologie?

‘Data is overal, iedereen is voortdurend op zoek naar meer of nieuwe data en daarna volgt de uitdaging om hier de informatie uit te filteren die we nodig hebben. De rol van zowel data als technologie groeit dus onophoudelijk. Maar hoe haal jij, als credit manager, hier voordeel uit? Door data positief te benaderen ontdek je de talrijke kansen die het biedt.’

Technologische ontwikkelingen gaan hard; zal dit op termijn mensen overbodig maken?

‘Absoluut niet. Net als data is technologie er om de taak van de credit manager gemakkelijker en effectiever maken. Dit begint al bij voorbereiding. Als je een klant gaat bellen over een betaling die niet op tijd binnen is helpt het als je relevante informatie bij de hand hebt. Lopen er klachten, is er al eerder te laat betaald, is er recent contact geweest met andere collega’s, bijvoorbeeld van Sales? Hoe gemakkelijker deze informatie beschikbaar is des te sneller kan de credit manager zich richten op zijn echte taak: namelijk zorgen dat de betaling binnen komt.’

Welke evolutie zal data in credit management doormaken?

‘De beschikbaarheid van data gaat ondersteunende tools, zoals software, enorm versterken. Het voordeel komt door twee bewegingen: Zowel de visualisatie van data als de toepassing van data in credit en collections wordt beter en slimmer.’

Wat gebeurt er met de visualisatie van data?

‘Visuele aanwezigheid van data; dus hoe ziet de informatie eruit en op welke manier krijgen we de informatie gepresenteerd? Dit bepaalt hoe wij informatie kunnen absorberen en interpreteren om het uiteindelijk toe te passen. De presentatie van data heeft een evolutie doorgemaakt van lange lijsten in Excel en statische rapportages naar meer dynamische drill-down rapportages die geïntegreerd zijn in gespecialiseerde credit management software en met één muisklik beschikbaar zijn.

Ook zijn er nu dashboards en rapportages op maat beschikbaar voor verschillende rollen binnen organisaties en het zal niet lang meer duren voordat selfservice reporting mogelijk is. In de toekomst zal data steeds meer geïntegreerd worden in dagelijkse applicaties in plaats van in aparte rapportages of dashboards. Uiteindelijk hoeven we de informatie en analyses helemaal niet meer te bekijken en te interpreteren omdat het volledig geïntegreerd wordt en ons credit management proces op de achtergrond voedt.

Wat verbetert er in de praktische toepassing van data?

‘De tweede verandering is de evolutie van welke data er beschikbaar is en hoe dit gebruikt kan worden, bijvoorbeeld in credit management software. Voorheen konden we alleen snapshots van de actuele situatie oproepen. Inmiddels hebben we toegang tot zowel actuele gegevens als data uit het verleden, waardoor we trends ontdekken en meer geavanceerde analyses kunnen maken. De toekomst biedt ook hier grote kansen: geavanceerde statistische modellen kunnen worden geïntegreerd in credit management software en zo kunnen voorspellende analyses gebruikers helpen om de juiste actie te ondernemen op het juiste moment. Uiteindelijk groeien we toe naar het stadium waar de gegevens integraal onderdeel zijn van de credit management strategie, zogenaamde prescriptive smart profiles. Hierbij bepaalt de software op basis van beschikbare data wat de meest effectieve maatregelen zijn, en wordt de credit management strategie volledig dynamisch.’

Wat heeft een credit manager hieraan in de dagelijkse realiteit?

‘De uitdaging voor ondersteunende technologie zoals credit management software is dat de dagelijkse gebruiker niet de dupe wordt van onoverzichtelijke technologie. Complexe technologie moet zodanig gepresenteerd worden dat het iedereen voordeel brengt. Ondersteunende tools zoals software moeten eenvoudig, intuïtief, simpel en vooral relevant zijn. Zowel de credit collector, credit manager als het organisatie management en de klant moeten erop vooruit gaan. Credit management professionals moeten niet bang zijn voor de groeiende mogelijkheden met data en technologie maar deze juist omarmen. Het zijn hulpmiddelen die de weg naar zijn doel makkelijker maken. Elke medewerker in het order-to-cash traject speelt een rol die technologie of software nooit zal kunnen invullen. Door te profiteren van technologische mogelijkheden kan een credit manager wel veel meer plezier en resultaat uit zijn werk halen.’

What’s in it for: management en klant?

‘Als het credit management team gebruik maakt van kansen die data en nieuwe technologie bieden profiteert het management van de organisatie daar ook van. Snellere betalingen zorgen voor direct resultaat. Geavanceerde analyses, management informatie en rapportages bieden inzicht voor het management, dit maakt het gemakkelijker om de juiste beslissingen te nemen en risico’s te beperken.

Het voordeel voor de klant komt grotendeels doordat zijn leverancier gerichter kan communiceren dankzij de informatie en inzichten die hij beschikbaar heeft. Doordat klanten geen onnodige aanmaningen of telefoontjes naar de verkeerde afdeling krijgen stijgt de klanttevredenheid. Doordat de credit manager minder tijd kwijt is aan administratieve zaken en geen dubbel werk doet houdt hij tijd over voor proactieve en positieve communicatie met de klant. Een tevreden klant betaalt sneller en de relatie zal langer in stand blijven.’

Waarin zit de onmisbaarheid van credit management professionals?

‘Credit management professionals, van credit managers tot debiteurenbeheerders, vormen duidelijk de rode draad in dit verhaal. De beste software en de beschikbaarheid van de juiste informatie kan alleen haar vruchten afwerpen als deze goed wordt ingezet. Mensen blijven verantwoordelijk voor de beslissing over wanneer wel of geen actie ondernomen moet worden. Alleen een mens kan vragen nuanceren of de juiste tone-of-voice kiezen bij de benadering van een klant. Voor optimaal en resultaatgericht credit management blijven mensen een onmisbare en bepalende schakel in de combinatie met technologie en proces.’

Over OnGuard

OnGuard credit management software helpt bedrijven om facturen sneller betaald te krijgen door betaalgedrag te monitoren en hierop in te spelen. OnGuard integreert accounts receivables, van credit en collections management tot klachten management en cash allocation. De beschikbaarheid van kritische informatie voor verschillende betrokkenen voorkomt dubbel werk en overbodige communicatie met klanten. Het resultaat is een versteviging van zowel de financiële positie als de relatie met klanten.

OnGuard is Platinum Partner van Credit Expo 2015 op donderdag 5 november aanstaande in Nieuwegein. 

Bron: www.creditexpo.nl