De invoering van de ‘één-bankrekeningnummer’-maatregel heeft een grote groep mensen financieel in de problemen gebracht omdat de Belastingdienst uitbetaling van hun toeslag tijdelijk stopgezet heeft.
Problemen
De afgelopen tijd klaagden veel mensen bij de Nationale ombudsman over de problemen met de Belastingdienst door de één-bankrekeningnummer-maatregel. Veel mensen laten weten dat ze pas bericht kregen over de maatregel, nadat hun toeslag al was stopgezet. Ook stuurden zij soms meermaals de gevraagde informatie, maar kregen te horen dat de Belastingdienst deze niet had ontvangen. Als de Belastingdienst de gegevens dan toch binnen had, duurde het meestal weken voordat zij hun toeslag weer uitbetaald kregen. In sommige gevallen kregen zij de toeslag dan toch weer op het ‘ oude’ rekeningnummer, omdat het juiste rekeningnummer niet goed vastgelegd was. Daarbij komt dat de BelastingTelefoon al enkele weken niet goed bereikbaar is en medewerkers in hun systeem niet kunnen zien of toegestuurde bewijsstukken zijn ontvangen en verwerkt.
Snel oplossing
De Nationale ombudsman dringt er in een brief bij staatssecretaris Weekers op aan om alle toeslagen, waarvan de betaling als gevolg van de één-bankrekeningnummer-maatregel is stopgezet, met onmiddellijke ingang alsnog uit te betalen. Dat geeft de betrokken burgers de tijd om te voldoen aan de nieuwe voorwaarden. En het geeft de Belastingdienst de tijd om alle aanpassingen te verwerken en mensen op een behoorlijke wijze hierover te adviseren en informeren.
Bron: APS