Een ruime meerderheid van de Nederlandse managers (69%) geeft aan dat het welzijn van medewerkers belangrijker is dan het behalen van winst. Dit blijkt uit een onderzoek van full-service digitaal bureau NOBEARS onder 516 eindverantwoordelijken binnen Nederlandse organisaties. Deze resultaten laten zien dat menselijke waarden steeds vaker centraal staan in het bedrijfsleven.
Hoewel het welzijn van medewerkers een prioriteit is, blijven organisaties streven naar groei. Ruim een derde (35%) van de managers geeft aan dat zij groei belangrijker vinden dan puur winstmaximalisatie. Tegelijkertijd houden zij rekening met de gevolgen van groei. Zo is 71% van de managers zich bewust van de risico’s van te snelle expansie, vooral op het gebied van goed werkgeverschap.
Goed werkgeverschap als sleutel tot succes
Organisaties erkennen steeds meer dat medewerkerstevredenheid cruciaal is voor duurzaam succes. Maar liefst 70% van de bedrijven geeft aan hierop te willen focussen. Daarnaast vindt 76% van de managers dat organisaties met een slechte reputatie als werkgever uiteindelijk zullen falen.
Een manier om medewerkerstevredenheid te verhogen, is door medewerkers te laten meedelen in de groei van de organisatie. Maar liefst 84% van de eindverantwoordelijken vindt dat medewerkers mee moeten profiteren van de successen van het bedrijf.
Lessen uit mislukkingen
Langzame, stabiele groei wordt door 84% van de managers geprefereerd boven snelle groei met verlies. Bij het nemen van beslissingen baseert 52% zich op data, terwijl 40% meer op intuïtie vertrouwt.
Fouten worden niet als obstakels gezien, maar als waardevolle lessen. Zeven op de tien managers (70%) beschouwen fouten maken als net zo waardevol als succes. Jongere managers onder de 30 jaar (72%) zien de waarde van falen vaker in dan hun oudere collega’s van boven de 60 jaar (42%). Dit wijst op een verschuiving in hoe risico’s worden benaderd binnen het bedrijfsleven.
Rens van Geel, CEO van NOBEARS, licht toe: “Een bloeiende organisatie draait steeds meer om goed werkgeverschap en het welzijn van medewerkers. Daarin moet ruimte zijn om fouten te maken. Mislukkingen zijn geen obstakels, maar waardevolle lessen die je helpen groeien als bedrijf. Kijk niet alleen naar organisatiedoelstellingen, maar ook naar de ambities van je team en hoe je medewerkers kunt ondersteunen bij het realiseren van hun doelen. Door te focussen op medewerkerstevredenheid en een cultuur te creëren waarin leren van fouten centraal staat, bouw je samen aan duurzaam succes.”
Over het onderzoek
Het onderzoek naar ambities en drijfveren is in de zomer van 2024 uitgevoerd onder 516 Nederlandse managers. De respondenten zijn zelfstandigen met eigen personeel of eindverantwoordelijk binnen een bedrijf met meer dan 25 medewerkers. Het onderzoek is uitgevoerd door PanelWizard in opdracht van NOBEARS.
Bron: Persberichten.com