Al in de eerste maanden van dit jaar hebben meer dan 100.000 huishoudens de Nibud-Geldkrant ontvangen. In zowel grotere als kleinere gemeenten als Enschede, Hoogeveen, Nijkerk, Ommen, Hardenberg en Westerveld zijn de op maat gemaakte kranten huis-aan-huis verspreid.Al in de eerste maanden van dit jaar hebben meer dan 100.000 huishoudens de Nibud-Geldkrant ontvangen. In zowel grotere als kleinere gemeenten als Enschede, Hoogeveen, Nijkerk, Ommen, Hardenberg en Westerveld zijn de op maat gemaakte kranten huis-aan-huis verspreid.
Makkelijke wegwijzer
“De kracht van de Geldkrant is dat het een hele makkelijke wegwijzer is voor inwoners van een gemeente,” zegt Nibud-directeur Gerjoke Wilmink. “In de Geldkrant staan tips om grip op geld te krijgen en te houden, maar ook informatie over lokale regelingen zoals bijzondere bijstand of een zorgverzekering die je via de gemeente kunt afsluiten. Ook geven we altijd een overzicht van organisaties die kunnen helpen. Zodat duidelijk wordt dat mensen er niet alleen voor staan als zij ondersteuning nodig hebben.”
Breed aanbod
Net als bij het Nibud staat het tegengaan van armoede en schulden ook bij gemeenten hoog op de agenda. “Waar het Nibud beschikt over landelijke expertise op het terrein van de huishoudportemonnee, heeft een gemeente alle kennis van de lokale situatie. In de Geldkrant brengen we samen met een gemeente alle benodigde informatie overzichtelijk bij elkaar,” aldus Wilmink. Deze krachtenbundeling levert een krant met een breed aanbod aan onderwerpen op. Van budgetteren tot inkomensondersteuning, van besparen tot het oplossen van betalingsachterstanden en van het checken van je saldo tot het ordenen van de administratie.
Attentiewaarde
Veel politieke en economische veranderingen hebben gevolgen gehad voor de huishoudportemonnee en daarmee voor de financiële zelfredzaamheid van mensen. Een voor een gemeente op maat gemaakte Geldkrant haakt in op deze gevolgen. Omdat er steeds minder post op de deurmat valt, heeft een krant in de bus een hoge attentiewaarde.
Gedrag
Het Nibud begon tien jaar geleden met het uitgeven van de Geldkrant. In de loop der jaren heeft de krant grote ontwikkelingen doorgemaakt. De invloed van menselijk gedrag op geldzaken speelt een belangrijke rol in de manier waarop informatie mensen kan activeren. In de Geldkrant wordt volop gebruik gemaakt van het onderzoek dat het Nibud hiernaar doet.
Bron: Nibud