Alliander is winnaar van de Kristal, dé prijs voor het meest transparante maatschappelijk jaarverslag. Schiphol en de NS eindigden op de 2e en 3e plek. Hoogste stijger in de ranglijst is het Universitair Medisch Centrum Groningen ; het meest innovatieve jaarverslag is van Heineken. De uitreiking van de Kristal vond plaats op 17 november in Nieuwspoort Den Haag. De prijsuitreiking vormt het hoogtepunt van de Transparantiebenchmark, een jaarlijks terugkerend onderzoek dat de inhoud en kwaliteit in maatschappelijke verslaggeving van de top 500 Nederlandse ondernemingen in beeld brengt.

3 prijscategorieën

De Transparantiebenchmark kent winnaars in 3 prijscategorieën;
1.    De aanvoerder van de Transparantiebenchmark (degene met de meeste punten)
2.    De hoogste stijger ten opzichte van vorig jaar
3.    Het bedrijf met het meest innovatieve jaarverslag

De prijswinnaars van 2016 zijn:

De Kristalprijs, de hoofdprijs van de Transparantiebenchmark

De 3 bedrijven die de hoogste score behaalden, houden zich bezig met infrastructuur: Alliander, de NS en Schiphol. Een verrassende uitkomst, zeker gezien de grote diversiteit aan sectoren en verschillen in omvang van de bedrijven in de top 20.

Alliander

De jury kent de Kristalprijs toe aan Alliander. Nog meer dan de 2 andere genomineerden, gaat Alliander in op de dilemma’s die spelen. Wat hierbij in positieve zin opvalt, is dat Alliander zeer nadrukkelijk ingaat op de lange termijn. Hiermee loopt Alliander voorop in een ontwikkeling die de jury in de toekomst graag bij meer bedrijven terugziet. De doelstelling om in 2023 klimaatneutraal te zijn spreekt van durf.

Schiphol

De 2e plaats is voor Schiphol. In haar verslaggeving gaat de luchthaven in op een aantal zeer concrete dilemma’s en benoemt hierbij ook het standpunt van Schiphol zelf. Deze dilemma’s hebben niet alleen betrekking op de huidige situatie, maar gaan ook in op de positie die de luchthaven in de toekomst inneemt. De jury heeft bewondering voor de toegankelijke vormgeving en de manier waarop Schiphol inzicht biedt in het proces van waardecreatie.

NS

Ook de NS neemt  in haar jaarverslag de lezer mee in enkele dilemma’s die spelen, zoals bijvoorbeeld investeren versus dividend. Daarnaast onderscheidt de NS zich door de prominente en duidelijke wijze waarop de maatschappelijke resultaten zijn opgenomen in het verslag.

Hoogste stijger: Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG)

De snelste stijger van de Transparantiebenchmark 2016 is het UMCG. Vorig jaar behaalde de onderneming in totaal 36 punten en dit jaar heeft het UMCG 148 punten behaald. Hiermee steeg het UMCG van de 197e positie naar de 79e positie, een stijging van 118 posities.Het grootste verschil tussen de verslaggeving van 2014 en 2015 is dat er in voorgaande jaren naast de jaarrekening separate jaarverslagen werden gepubliceerd omtrent onderzoek en onderwijs, kwaliteit en veiligheid en milieu. Dit jaar heeft het UMCG dit samengebracht in één document om hiermee de transparantie en de begrijpelijkheid te verhogen.

Meest innovatieve jaarverslag: Heineken N.V.

Heineken heeft er dit jaar voor gekozen om haar model van waardecreatie op een innovatieve en overzichtelijke manier weer te geven. In zowel het jaarverslag als in het duurzaamheidsverslag 2015 vormt het waardecreatiemodel de basis van de verslaggeving.In tegenstelling tot andere bedrijven heeft Heineken het model van waardecreatie geïntegreerd in de leveranciersketen. In het overzicht ‘From Barley tot Bar’ wordt het gehele proces doorlopen van de productie van de grondstoffen van het bier tot het moment van consumptie aan de bar.

Meer weten?

Met de Transparantiebenchmark en de Kristal wil het ministerie van Economische Zaken maatschappelijk verantwoorde verslaggeving breed stimuleren en verbeteren. Voor meer informatie: https://www.transparantiebenchmark.nl/

Bron: RVO