Luchtvaartmaatschappijen en luchthavens blijven pessimistisch, ondanks de verwachting dat het aantal passagiers in 2013 licht stijgt. Tachtig procent is van plan verder te bezuinigen om de toenemende concurrentie en stijgende kosten op te kunnen vangen.
Dit blijkt uit onderzoek van Roland Berger Strategy Consultants onder 42 Europese bedrijven die actief zijn in de luchtvaartsector. In tegenstelling tot de groeiprognose die de International Air Transport Association (IATA) eerder deze maand gaf, zijn bedrijven in de luchtvaartsector minder rooskleurig gestemd. Hieraan liggen prijsbewuste consumenten, concurrentie van low-costmaatschappijen, een stijging van brandstofkosten, strengere regelgeving en de euro-crisis ten grondslag.
Milde groei vrachtvervoer
Luchtvaartmaatschappijen en luchthavens namen de afgelopen tijd aanvullende maatregelen om de hiervoor genoemde uitdagingen het hoofd te bieden. Hierdoor is de verwachting van het aantal passagiers in 2013 iets gestegen. Echter, het merendeel blijft pessimistisch (56% van de luchtvaartmaatschappijen en 65 % van de luchthavens) in vergelijking met de groeivoorspellingen van de IATA. Alleen in het vrachtvervoer verwachten de partijen een groei ten opzichte van de IATA prognose voor 2013. Acht op de tien cargo-maatschappijen voorspelt een bedrijfsgroei van ten minste 2,4 procent voor dit jaar. Deskundigen waarschuwen echter voor bovenmatig optimisme.
Brandstofprijzen stijgen verder
Vier op de vijf ondervraagde luchthavens en luchtvaartmaatschappijen is van plan verder te bezuinigen. Reden hiervoor is de verwachte verdere stijging van de brandstofkosten volgens 54 procent van de ondervraagden. Daarnaast denkt meer dan een derde dat de groei van de Aziatische markten enigszins zal vertragen, een ontwikkeling die gevolgen heeft voor de passagier- en de vrachtmarkt wereldwijd. Vrijwel alle partijen (96%) zijn van mening dat de markt zich nog verder zal consolideren. Ook verwacht meer dan driekwart een sterkere aanwezigheid van budgetmaatschappijen en 88 procent dat de luchtvaartmaatschappijen uit de Golfregio hun positie in Europa zullen verstevigen. Deze ontwikkelingen resulteren in een toename van de concurrentiedruk.
1-0 achterstand
Een andere hindernis voor Europese bedrijven in de luchtvaartsector is een toename van de wet- en regelgeving. Luchthavens mogen steeds minder nachtvluchten uitvoeren en daarnaast is de regelgeving ten aanzien van lawaai en kortere openingstijden verder aangescherpt. Dit bezorgt Europese bedrijven een 1-0 achterstand ten opzichte van hun concurrenten op wereldniveau die niet gebukt gaan onder deze strenge regelgeving. Kostenbesparende maatregelen alleen zijn, volgens René Seyger, partner bij Roland Berger in Nederland, niet genoeg om alle uitdagingen het hoofd te bieden: “Europese luchtvaartmaatschappijen en luchthavens moeten in reactie op de toenemende concurrentiedruk strategisch met elkaar samenwerken, andere prijsmodellen aannemen en nieuwe diensten gaan aanbieden. Luchthavens kunnen op hier op vergelijkbare wijze op inspelen “.
Bron: APS