Ja, natuurlijk loont wanbetalen in Duitsland. Door mijn rekening niet te betalen neem ik zonder enige administratieve rompslomp een krediet op bij mijn leverancier.
Een bank zou mij het hemd van het lijf vragen, voordat hij mij maar een cent toevertrouwt. Daarenboven wil de bank dat ik behalve mijn bedrijfsvermogen ook nog mijn privé spaarcentjes en mijn huis als onderpand geef. Een leverancier, daarentegen, is dolblij mij iets te mogen leveren en stelt geen enkele vraag vooraf. Als Duitse koper ben ik al helemaal blij met een Nederlandse leverancier/kredietgever. In plaats van een wurgcontract, die elke Duitse bank mij in de maag zou splitsen, krijg ik na vele weken overschrijding van de betalingstermijn een uiterst vriendelijk briefje in steenkolen Duits of ik misschien, als het mij niet al te teveel ontrieft, binnen twee weken zou willen betalen. Zo’n briefje gaat natuurlijk meteen de prullebak in. Als er geen Fristsetzung in staat, hoef ik een aanmaning niet serieus te nemen. Nee, dan heb ik meer respect voor Duitse leveranciers. Eén dag termijnoverschrijding en ik krijg een echte aanmaning:
Wir fordern Sie auf, den Gesamtbetrag spätestens
bis zum 1.9.2013
auf untenstehendes Bankkonto unter Angabe unserer Referenznummer zu überweisen.
Dan weet ik waar ik aan toe ben. Al op 4 november, als ik besloten heb mijn eenzijdige kredietovereenkomst te verlengen, gaat bij zo’n Duitse leverancier de Mahnbescheidantrag de deur uit en het zal niet lang duren of het Amtsgericht geeft mij twee weken de tijd om ofwel te betalen of verzet tegen het Mahnbescheid aan te tekenen. Doe ik geen van beide, dan geeft het Amtsgericht aan mijn leverancier een Vollstreckungsbescheid, een volwaardige titel voor tenuitvoerlegging. En dan moet ik aan de deurwaarder de volledige hoofdsom én de rente (de wettelijke rente is helaas sinds kort flink opgeschroefd) én de griffie- én andere kosten én het honorarium van de advocaat van mijn leverancier betalen.
Tja, dan wordt het zo langzamerhand een duur krediet. Dus geef mij maar zo’n Nederlandse leverancier. Terwijl ik van een Duitse leverancier al lang een deurwaarder op m’n dak gehad zou hebben, is die goeiege Nederlander mij nog steeds aan het bestoken met niet serieus te nemen bedreigingen als conservatoir beslag en faillissementsaanvraag. Zulke bedreigingen kunnen in Duitsland om juridische en praktische redenen zelden verwezenlijkt worden. Op een gegeven moment krijg ik natuurlijk medelijden met zo’n Nederlander. En ik wil ook niet, dat hij nog slechter over Duitsers gaat denken. Dus ik bied hem een afbetalingsregeling aan. Hij is allang blij mij als klant te behouden, dus hij neemt genoegen met de hoofdsom. En als ik in een goede bui ben, bied ik hem nog een symbolisch bedrag voor rente en kosten. Met die 15% buitengerechtelijke incassokosten krijgt hij bij een Duitse rechter sowieso geen poot aan de grond. En zo ben ik zonder enige rompslomp aan een fantastisch krediet gekomen.
Maar een ding begrijp ik niet van die Nederlanders. Ze kunnen toch precies hetzelfde doen als mijn Duitse leveranciers. Gewoon een keer aanmanen (met zo’n echte, lekkere dikke Fristsetzung) en dan het Mahnverfahren. Formuliertje invullen (crediteur, debiteur, hoogte vorderingsbedrag, rente) opsturen naar het Amtsgericht Berlin-Schöneberg (voor buitenlandse crediteuren altijd ditzelfde Amtsgericht) en klaar is kees. Natuurlijk kan ik door een kruisje te zetten verzet aantekenen en daarmee bewerkstelligen dat de zaak naar een echte rechter verwezen wordt. Maar ik zal daar gek zijn om dat kruisje te zetten, als ik geen serieuze verweermiddelen heb. De kosten en het honorarium van de advocaat van mijn leverancier schieten in de hoogte en die moet ik aan het einde van de rit allemaal betalen. Geen wonder dat maar in 20% van alle Mahnverfahren bij het Amtsgericht-Schöneberg verzet aangetekend wordt.
Ja, als je het mij vraagt, ik eenvoudige Duitse klant, wanbetalen bij een Nederlandse leverancier loont. Maar als in Nederland bekend zou worden wat voor een uitstekend systeem wij hier in Duitsland voor het incasseren van vorderingen hebben, dan begin ik met een nieuwe business en ga ik voor Nederlanders in Duitsland incasseren. Dat loont pas echt!
Murk Muller
Rechtsanwaelte/Advocaten
Berlin +49-30-80602491
Rotterdam +31-10-2800789
www.mmrecht.com/inkasso
info@mmrecht.com
Op de aankomende editie van Credit Expo op donderdag 6 november in het NBC Congrescentrum in Nieuwegein verzorgt Murk Muller om 10.30 uur een presentatie met als titel “Een Duitser kan pas goed incasseren” in Zaal 23. U bent van harte welkom.
Bron: www.mmrecht.com/inkasso