Het logistieke vakgebied leent zich bij uitstek voor het slim toepassen van ‘big data’. Maar bedrijven blijven tot nu toe liever vissen in troebel water.
Dat verandert echter snel. Data delen wordt de nieuwe norm. Walther Ploos van Amstel schrijft erover in de Science rubriek van Logistiek Magazine, augustus 2013:
De blogs in de ICT-wereld staan vol over ‘big data’. Dat zijn grote hoeveelheden data uit verschillende systemen en sensoren die, net als Klein Duimpje, steentjes achterlaten over hoe processen echt verlopen en waar de knelpunten zitten – zogenaamde ‘audit trails’.
Op de TU in Eindhoven doen ze onderzoek naar het gebruik van big data en ‘process mining’. Tot op heden wordt de informatie nauwelijks gebruikt om bedrijfsprocessen te analyseren. Dat is jammer, omdat je daarmee nuttige informatie laat liggen. Het logistieke vakgebied leent zich voor het gebruik van die big data.
Analyse boordcomputers
Big data werden met succes gebruikt bij het Nederlandse Kampioenschap ‘Speed Docking’. De analyse van meer dan 30.000 transportritten van twaalf producenten leerde, dat met de aanpak van lostijden een op de vijf vrachtwagens van de weg kan. Data-analisten konden moeiteloos die big data uit de vele informatiesystemen en boordcomputers halen.
Er zijn meer kansen. Selektvracht weet welke consumenten steevast niet thuis zijn als ze een pakje willen bezorgen. TomTom vertelt de politie waar ze het meeste geld kunnen verdienen met snelheidscontroles. De bloemenhandel weet precies waar in de zeecontainerketen tussen Afrika en Nederland hun rozen niet genoeg gekoeld werden.
Big data maken een einde aan de vele steekproeven die we in het verleden moesten trekken. Vandaag zijn alle big data realtime beschikbaar. De beslissers kunnen van minuut-tot-minuut de ketenprocessen bijsturen. Nieuwe planningsconcepten bieden mogelijkheden voor directe feedback.
Open data delen
Bedrijven laten miljarden liggen door nog geen data te delen. Ze vissen liever in troebel water. Dit verandert snel. Data delen wordt de nieuwe norm, omdat grote ketenregisseurs in transport, groothandel, e-commerce en retail het vragen. Of, simpelweg omdat overheden, bijvoorbeeld wegbeheerders, douane en inspectiediensten het eisen.
Open data moeten in de toekomst een compleet beeld leveren over het wegvervoer, zodat wegbeheerders betere beslissingen kunnen nemen over de infrastructuur en de ladingsstromen via verkeersmanagement beter kunnen verdelen over die kwetsbare infrastructuur.
Van wie zijn big data?
Er zijn nog veel vragen bij het gebruik van ‘open big data’. Hoe zorgen we ervoor dat die big data tot meer democratie in markten leiden en niet tot uitsluiting van partijen of zelfs monopolies?
Voor de wetenschap biedt ‘open big data’ kansen om bijvoorbeeld verdienmodellen te ontwikkelen, innovatieve tactische en dynamische planningsconcepten te bedenken, de besluitvorming door planners te verbeteren, na te denken over de veiligheid van informatienetwerken en samenwerkingsraamwerken uit te werken waarbij alle partners vertrouwen hebben in het gebruik van open data.
Bron: www.delaatstemeter.nl