Op 24 februari 2017 presenteert Lindorff haar resultaten met betrekking tot 2016. Lindorff’s Net revenue over 2016 en Adjusted EBITDA exclusief non-recurring items (NRI’s) over 2016 waren EUR 647m en EUR 433m, waarmee een stijging van 21% en 24% is gerealiseerd ten opzichte van 2015. De incasso performance binnen Lindorff’s eigen portfolio’s met betrekking tot het volledige jaar was 106% van haar forecast.
In het vierde kwartaal van 2016 behaalde Lindorff een Net revenue van EUR 179m en een EBITDA exclusief NRI’s van EUR 118m. Dit betekent een stijging van 25% en 16% ten opzichte van de resultaten in hetzelfde kwartaal van het 2015.
Sterke onderliggende trend in debt collection revenue en earnings
In het vierde kwartaal van 2016 groeiden de third party collection (Debt Collection) revenues met 70% in vergelijking tot het vierde kwartaal van 2015. Deze groei wordt voornamelijk gedreven door de overname van de Spaanse organisatie Aktua in juni 2016 en de positieve ontwikkeling in de revenues op de onderliggende externe service. Wanneer de effecten van de acquisitie van Aktua worden uitgesloten blijft een stijging van de Net revenue voortkomende uit Debt Collection over van 15% in vergelijking tot het vierde kwartaal van 2015.
Strategische focus op M&A en product expansie
De totale Debt Purchase investeringen in 2016 bedroegen EUR 241m (2015 EUR 395m). In 2016 heeft Lindorff meer van haar kapitaal gealloceerd voor mergers en acquisitions. De strategie is om het productaanbod te vergroten en om zich te begeven in andere segmenten, waarbij gedacht kan worden aan andere unsecured segment portfolio’s dan wat traditioneel Lindorff’s core was.
Naast de acquisitie van Aktua in Spanje heeft Lindorff haar aanwezigheid in Italië en Duitsland vergroot door drie acquisities in 2016. Dit heeft geleid tot meer schaal en Debt Purchasing volume in Italië en aanvullende Debt Collection capaciteiten in Duitsland.
Focus op klanttevredenheid door betere producten en betere service
In 2016 heeft Lindorff haar aanbod en sales mogelijkheden ten aanzien van haar internationale klanten op meerdere fronten verbeterd. Door de acquisitie van Aktua heeft Lindorff secured Non Performing Loan (NPL) servicing capabilities verworven en Real Estate Servicing expertise. Real Estate Servicing wordt op dit moment ontwikkeld tot een dienst die door de voltallige groep aangeboden kan worden. Lindorff heeft daarnaast haar self-service consumenten portal en self-service klantenportal voor contract en portfolio management toegevoegd aan meerdere markten in Europa.
In het vierde kwartaal van 2016 heeft Lindorff haar wereldwijde klanttevredenheid onderzoek uitgevoerd. Op een schaal van 1 tot 10 is Lindorff’s gemiddelde klanttevredenheid een 8,4, waarbij een opgaande trend zichtbaar is.
“2016 is ons beste jaar ooit geweest, zowel op financieel gebied als in klanttevredenheid. Met de acquisitie van Aktua in juni hebben wij onze aanwezigheid vergroot in één van Europa’s meest aantrekkelijke markten voor credit management services. Op hetzelfde moment hebben wij kennis vergaard over nieuwe productgroepen, secured NPL’s en Real Estate Servicing. We kijken uit naar het ontwikkelen van Real Estate Servicing tot een groepswijde dienst”, aldus Klaus-Anders Nysteen.
Voor meer informatie, het complete kwartaalrapport en het Year-end financial report kunt u onze investor relations homepage bezoeken via: www.investor.lindorff.com
Bron: Lindorff Group