De detailhandel heeft in het tweede kwartaal 0,5 procent meer omgezet dan in hetzelfde kwartaal van 2015. De verkopen (volume) groeiden met 0,4 procent. De omzet steeg hiermee voor het zevende kwartaal op rij. De omzetgroei was wel minder sterk dan in voorgaande kwartalen. Zo was de omzet in het eerste kwartaal nog 1,8 procent hoger dan een jaar eerder. Dit meldt CBS in de Kwartaalmonitor Detailhandel.
De foodsector zette in het tweede kwartaal 0,7 procent meer om dan een jaar eerder, terwijl in de non-foodsector de omzet 0,4 procent lager was dan het jaar ervoor. Een sterke omzetdaling in de non-foodsector werd geboekt door winkels in consumentenelektronica, waar in het tweede kwartaal 3,7 procent minder werd omgezet dan een jaar eerder. Er waren in de non-foodsector echter ook plussen in het tweede kwartaal. Zo wisten in een verder aantrekkende woningmarkt vooral de aan wonen gerelateerde detailhandelsbranches zich positief te onderscheiden.
Woonbranches houden stijgende lijn vast
De omzet van winkels in woninginrichtingsartikelen (zoals meubels, gordijnen en vloerbedekking) steeg in het tweede kwartaal met 6,7 procent. De keukenwinkels hebben 3,2 procent meer omgezet dan een jaar eerder. Ook de bouwmarkten plusten flink in het tweede kwartaal (+ 5,3 procent). Hiermee wisten de woonbranches de opwaartse lijn van de afgelopen jaren vast te houden. De keukenwinkels boeken al sinds het laatste kwartaal van 2013 omzetgroei en de omzet van de woninginrichters neemt toe sinds het derde kwartaal van 2014.
Ondanks de positieve ontwikkelingen in de laatste jaren lag het omzetniveau van woonbranches nog altijd circa 20 procent onder de top die rond 2007 werd bereikt. De woonbranches hebben lang te lijden gehad van de crisis. De meeste woonbranches zagen hun omzet pieken rond 2007, vlak vóór de crisis, en bereikten pas het dieptepunt in hun jaaromzet rond 2013. Zo lag in 2013 de jaaromzet van winkels in woninginrichtingsartikelen 27 procent lager dan in 2007 en zetten winkels in keukens zelfs bijna 37 procent minder om. Ook de bouwmarkten deden in die periode een flinke stap terug en verloren bijna een kwart van hun omzet.
Omzetstijging winkelverkopen blijft ver achter bij groei internetverkopen
In het tweede kwartaal van 2016 zijn de internetverkopen wederom veel harder gegroeid dan de omzet van fysieke winkels. De totale online omzet steeg in het tweede kwartaal met ruim 20 procent ten opzichte van het jaar ervoor. In deze periode groeide de online omzet van de pure webwinkels met bijna 24 procent het sterkst. Bij winkels waar de verkoop via internet een nevenactiviteit is, de zogeheten multi-channelers, steeg de online omzet met bijna 16 procent.
Webwinkelondernemers zagen in het tweede kwartaal vaker de winstgevendheid verbeteren dan ondernemers in de totale detailhandel. Ook voor het derde kwartaal zijn de webshophouders duidelijk optimistischer dan traditionele winkeliers. Zo verwacht per saldo 21 procent van de pure webwinkels een hogere omzet tegenover 5 procent van alle detailhandelsondernemers. Een stijging van de werkgelegenheid wordt voorzien door per saldo 18 procent van de webwinkelondernemers en 1 procent van alle detailhandelsondernemers. Daarnaast zijn webwinkelondernemers ook aanmerkelijk optimistischer ten aanzien van inkooporders en het algehele economische klimaat.
Bron: CBS