Een kwart van de Nederlandse consumenten heeft in de afgelopen twaalf maanden minstens één rekening bewust te laat of helemaal niet betaald. Eén op de 10 betaalde zelfs twee tot vier rekeningen niet. De belangrijkst redenen volgens de consumenten: een gebrek aan geld en onduidelijkheid over de rekening. Dat blijkt uit onderzoek van Lindorff, uitgevoerd door MarktEffect onder ruim 1.000 Nederlanders.
Bijna de helft (49 procent) betaalde niet omdat ze onvoldoende geld hadden. 16 procent gaf aan de factuur niet te begrijpen en daarom niet te betalen. Vooral consumenten tot 35 jaar hebben hier moeite mee; bijna een kwart begreep (een deel) van de rekening niet. 46 procent binnen deze leeftijdscategorie betaalde niet of te laat omdat het online factuur betrof in plaats van een acceptgiro, tegenover 37 procent van de 55+-ers. Marc Knothe, Executive Vice President van Lindorff Nederland: ‘Het betaalgedrag van consumenten is enorm veranderd. De drempel om iets te kopen of een abonnement af te sluiten is door de komst van online technologieën enorm verlaagd. Denk aan de vele webshops waar je met één druk op de knop een aankoop kunnen doen vanaf de bank. De kans dat consumenten worden geconfronteerd met betaalverplichtingen waaraan ze niet kunnen voldoen wordt daardoor steeds groter. Aan consumenten geven we dan ook het advies: bekijk goed of je de aankoop überhaupt kunt betalen, voordat je op bevestigen klikt. Zo voorkom je dat je voor onverwachte verassingen komt te staan.’
Kwart Nederlanders zat onbewust vast aan abonnement
Uit het onderzoek blijkt ook dat meer dan een kwart van de Nederlanders wel eens heeft vastgezeten aan een abonnement of deal zonder dat ze daar bewust voor hebben gekozen. Zo is voor 14 procent de looptijd bij het afsluiten van abonnementen of bij internetaankopen onvoldoende inzichtelijk, waardoor zij onverhoopt vastzitten aan iets waar ze niet op zitten te wachten. ‘De voorwaarden bij online aankopen of bij het afsluiten van een abonnement zijn voor veel consumenten onduidelijk. Daarnaast is algemeen bekend: mensen lezen niet. Die hele lijst met voorwaarden gaan consumenten nooit lezen en daar moeten organisaties op inspringen. Aan organisaties dus de oproep om de informatievoorziening te verbeteren, maar aan de consument de taak om nog beter op te letten voordat zij ‘ja, ik ga akkoord met de voorwaarden’ aanvinken,’ aldus Knothe.
Bron: Lindorff