Het herstel van de economie ligt voor een groot deel in handen van de consument. Nu de omzet van de retail (vooral dankzij food) binnen de eurozone terug is op het niveau van vóór corona, zou ten onrechte een hoera-stemming kunnen ontstaan. Kredietverzekeraar waarschuwt voor schijnherstel.
“Het is maar zeer de vraag of de consument geld blijft uitgeven”, zegt Johan Geeroms, Risk Director bij Euler Hermes Nederland. Hij reageert op eigen onderzoeksgegevens. “De retail in de eurozone is keihard geraakt door corona. Harder dan tijdens de financiële crisis in 2008. Maar we zien nu een ongekend herstel. Veel sneller dan dik tien jaar geleden. Sinds het opheffen van de lock downs is de retail in verschillende grote Europese economieën, zoals in Duitsland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en ook in Nederland, terug op het niveau van begin dit jaar. Hoger zelfs. Natuurlijk is dit herstel mooi, maar je moet oppassen met conclusies. De kans op schijnherstel is groot.”
Laag consumenten vertrouwen
Volgens Geeroms mag het huidige V-vormige retailherstel niet op een lijn worden geplaatst met het herstel van particuliere consumptie. Hij noemt hiervoor verschillende redenen: “Op de eerste plaats maken detailhandelsverkopen nog niet eens de helft uit van de particuliere consumptie. Een betere graadmeter is het consumentenvertrouwen. Dat is nog behoorlijk negatief en zit in de eurozone onder het langetermijngemiddelde.”
Geeroms wijst ook op toenemende werkloosheid die de particuliere consumptie zal drukken. Euler Hermes verwacht dat het aantal faillissementen eind dit jaar en volgend jaar een recordhoogte bereikt. “Ook hebben we het spaargedrag onderzocht. In de eerste maanden van corona is men massaal gaan sparen. Maar ook de komende 12 maanden zal er meer worden gespaard dan vóór corona. Meer sparen betekent een rem op de consumptieve bestedingen.”
Eigen huis en vakanties
Volgens Geeroms is er een vertekend beeld ontstaan over de uitgaven van particulieren doordat er afgelopen maanden veel in de eigen woning is geïnvesteerd. “Bijvoorbeeld omdat vakanties niet doorgingen. Ook hebben veel mensen thuis een werkplek moeten maken waardoor ze allerlei zaken moesten aanschaffen. Dat gaf de uitgaven aan vooral duurzame goederen een flinke push.”
Onzekerheid over een mogelijke tweede corona-golf en nieuwe lock downs zorgen voor algehele onzekerheid in de eurozone. Zowel bij particulieren als bij het bedrijfsleven. Volgens Geeroms voorspelt dat weinig goeds voor de particuliere consumptie.
Download hier het volledige onderzoeksrapport
Bron: Creditexpo.nl