De wereldwijde verzekeringssector heeft grote moeite om de noodzakelijke innovatie binnen de branche gestalte te geven.
Hoewel de bedrijven zich bewust zijn van het feit dat vernieuwing bepalend is voor de toekomstige concurrentiepositie en groei, slagen de ondernemingen er niet in het proces van innovatie echt van de grond te krijgen.
Uit internationaal onderzoek van KPMG onder bijna driehonderd bestuurders van verzekeringsmaatschappijen blijkt dat ruim 80% van de bedrijven zich realiseert dat toekomstig succes afhankelijk is van het vermogen om te innoveren. En bijna de helft van de bedrijven geeft aan dat zij op dit moment duidelijk last hebben van nieuwe concurrenten die flexibeler kunnen opereren en met hun innovatieve aanpak voor een verstoring van de markt zorgen.
“En het zijn niet alleen FinTech startups die voor de nodige innovatieve uitdagingen in de sector zorgen”, zegt Dina Aleman, partner bij KPMG Financial Services. Aleman: “Van de onderzochte ondernemingen voorziet 40% dat zij de komende twee jaar toenemende concurrentie zullen ondervinden van bestaande concurrenten, die er wel in zullen slagen ingrijpend te innoveren.”
Strategie ontbreekt
Uit het onderzoek ‘A New World of Opportunitý’ van KPMG blijkt dat minder dan de helft van de onderzochte ondernemingen beschikt over een wereldwijde strategie voor innovatie. En niet meer dan 40% kent een specifiek budget voor innovatie. Bovendien lijken veel bedrijven te worstelen met ondersteuning vanuit het hoogste management voor innovatie.
Aleman: “Een essentiële voorwaarde om succes te boeken met innovatie. Minder dan de helft van de ondernemingen geeft aan te beschikken over een Chief Innovation Officer of iemand anders binnen het bestuur die verantwoordelijk is voor innovatie. Ook andere signalen die aangeven dat de ondernemingen strategisch met innovatie bezig zijn, ontbreken veelal.
Minder dan 25% van de bedrijven geeft aan gebruik te maken van ‘big data’ en data-analyses om de innovatie naar een hoger niveau te brengen. Eén op de vijf bedrijven geeft bovendien aan dat zij niet beschikken over een formeel instrument om het rendement van de investeringen in innovatie te meten.”
Vooral verrijking van bestaande producten
Echte innovatie in de sector gaat volgens Aleman over het realiseren van ingrijpende veranderingen. Aleman: “Over geheel nieuwe producten, over nieuwe manieren om met de klant om te gaan, over nieuwe verkoopkanalen en over het flexibel omgaan met nieuwe technologieën. Veel bedrijven lijken zich vooral te richten op oppervlakkige vernieuwing van de bedrijfsvoering in plaats van echte strategische innovatie.
Slechts 6% van de onderzochte bedrijven geeft aan vernieuwing de komende twee jaar vooral te zoeken in het op de markt brengen van totaal nieuwe producten en diensten voor bestaande of nieuwe groepen klanten. Voor ruim 30% betekent innovatie nog steeds het verrijken van bestaande producten en diensten.”
Noodzaak niet omstreden
“Het is duidelijk dat de noodzaak van innovatie binnen de sector niet omstreden is”, zegt Aleman. Aleman: “De bedrijven worstelen echter nog met de manier waarop zij innovatie vorm gaan geven. Van belang is dat gewerkt wordt aan de risicomijdende cultuur die de branche nog altijd kenmerkt.
Bedrijven zullen nieuwe uitdagingen moeten aangaan terwijl ze de financiële risico’s daarvan tot een minimum moeten beperken. Dat betekent dat zij nieuwe bronnen van innovatie zullen moeten aanboren, bereid moeten zijn om bestaande werkwijzen te doorbreken en te profiteren van de innovatieve ideeën van zowel werknemers, klanten, beleggers als zakenpartners. Dat vereist echter ook een ingrijpende cultuurverandering in het bestuur van de meeste ondernemingen.”
Bron: KPMG